Συνεργάτες

Πέμπτη 18 Ιουνίου 2015

Το μυστήριο της Φθίας του Ομήρου

Δρ James "Δημήτριος" Brianas, Πρόεδρος, Ιδρύματος Αχιλλέα ΗΠΑ
21 Ιουνίου 2014, Λαμία, Ελλάδα [μετάφραση από τα αγγλικά]
Εισήγηση στο Διεθνές Συνέδριο για τον Αχιλλέα - Λαμία

ΕΙΣΑΓΩΓΗ – Η Τροία και ο Τρωικός πόλεμος

James Brianas
Ο Τρωικός Πόλεμος, έγινε πριν από 3200 χρόνια και συνεχίζει να συνέχει τη φαντασία των μαθητών, μελετητών, και άλλων σε όλο τον κόσμο. Το 1999, κατάφερα να πραγματοποιήσω ένα όνειρο που είχα από την παιδική μου ηλικία, καθώς επισκέφτηκα την Τροία (Ίλιον) στις ακτές του Αιγαίου στη Μικρά Ασία, στα Δαρδανέλια.
Τα αρχαία ερείπια ζωντάνεψε ο Ερρίκος Σλήμαν, ακολουθώντας τα γραπτά του Ομήρου, ανακάλυψε την πόλη 145 χρόνια πριν, καθοδηγούμενος από τον Henry Calvert, έναν Αμερικανό πρέσβη που έδρευε στην περιοχή. Από τότε έχω πιάσει το "Road to Discovery," –δρόμο της ανακάλυψης,-, προσπαθώντας να λύσω το μυστήριο του Ομήρου στη Φθία, για να βρω την τοποθεσία του παλατιού του Αχιλλέα, του ήρωα του Τρωικού Πολέμου.
Πάνω από 100.000 Αχαιοί, όπως ο Όμηρος ονόμαζε τους Έλληνες, αντιπροσωπεύοντας τα 29 βασίλεια, έπλευσαν προς την Τροία πάνω σε 1000 και πλέον πλοία. Για 10 χρόνια ο πόλεμος είχε τελματωθεί μέχρι που ο Αχιλλέας, αλλόφρων από το θάνατο του ξαδέλφου του Πατρόκλου, τελικά οδήγησε τους Έλληνες στο δρόμο προς τη νίκη, αλλά όχι χωρίς την πονηριά του Οδυσσέα και τον δούρειο ίππο.
Σήμερα ο τάφος του Αχιλλέα μπορεί να βρεθεί σε 10 μέτρα ύψος στις ακτές του ΒΑ Αιγαίου εκτός των ερειπίων της Τροίας. Μετά τον πόλεμο, Αιολείς, Έλληνες από τη Θεσσαλία και τη Βοιωτία εγκαταστάθηκαν στην περιοχή και δίπλα στον τάφο ιδρύθηκε το χωριό Αχίλλειον. Υπάρχουν τα νομίσματα με τον Αχιλλέα που έχουν βρεθεί εκεί μόνο και σε τρεις άλλες περιοχές στην Ελλάδα: Πελασγία (Λάρισα Κρεμαστή), πόλη της Λάρισας, και στην Ήπειρο. 
Η τρίτη σημαντική ανασκαφή της Τροίας διεξήχθη από τους Τούρκους / Γερμανούς / Αμερικανούς αρχαιολόγους και μελετητές, 1988 – 2008. Ο τάφος του Αχιλλέα ανασκάφηκε το 1999, αλλά όπως συμβαίνει σε αρχαιολογικούς χώρους, από τον τάφο λεηλατήθηκαν αντικείμενα θαμμένα με τα καμένα υπολείμματα.. Οι επαφές μου με τον Γερμανό επικεφαλής της ομάδας, Ernst Perncika, έδωσαν μια όμορφη αεροφωτογραφία του τάφου όπου έγινε η ανασκαφή, αγκαλιά με τα καταγάλανα νερά του Αιγαίου
Επιστρέφοντας στην Αχαΐα (Ελλάδα) μετά τον Τρωικό Πόλεμο, ο Νεοπτόλεμος, γιος του Αχιλλέα και ένας από τους στρατιώτες, μαζί με τον Οδυσσέα στο δούρειο ίππο, έφερε θησαυρούς και γυναίκες του πατέρα του και τον παππού του (Πηλέα), στο βασίλειο στην Φθία.
ΑΙΓΙΝΑ – Οι ρίζες της οικογένειας του Αχιλλέα

Αλλά οι ρίζες του Πηλέα και του Αιακού, παππού του Αχιλλέα, δεν ήταν στη Φθία, αλλά το νησί της Αίγινας (στολίδι του Σαρωνικού, όπως ο Πίνδαρος 500 π.Χ. επισημαίνει) μία ώρα με το πλοίο νότια της Αθήνας. Ο Πίνδαρος, ο συγγραφέας των «ποιημάτων νίκης» για τους Ολυμπιονίκες, ήταν συνεπαρμένος με την ιστορία της Αίγινας.
Για να τον παραφράσουμε, «Ενώ ο Αχιλλέας γεννήθηκε στη Φθία, πραγματική πατρίδα του, οι ρίζες του βρίσκονται στην Αίγινα - αυτός είναι ένας Αιγινίτης». Με αυτό συμφωνώ.
Για να κατανοήσουμε τον Αχιλλέα, πρέπει να γνωρίζουμε κάποια βασικά στοιχεία του πατέρα του και του παππού του, που γεννήθηκαν και οι δύο στην Αίγινα. Η ιστορία δείχνει ότι ο Αιακός ήταν ένας αξιοσέβαστος ιερέας στην Αίγινα. Η σοφία του επεκτάθηκε πέρα από τη θάλασσα προς την Αθήνα. Στην ψηλότερη κορυφή της Αίγινας είναι ένας αρχαίος ναός σε ερείπια, Δίας Ελάνιος, στον οποίο προσευχόταν.
Δίας Ελάνιος, Αίγινα

Στη γωνία βορειοδυτικά του νησιού σε μια κορυφογραμμή με θέα στο Σαρωνικό Κόλπο με κατεύθυνση προς Αθήνα, είναι ο Ναός της Αφαίας, παρόμοιος αλλά λίγο μικρότερος από τον Παρθενώνα και στέκεται ακριβώς σαν να περηφανεύεται. Χτίστηκε το 510 π.Χ., στα καμένα ερείπια ενός παλαιότερου ναού. Μυκηναϊκά αντικείμενα, κυρίως γυναικεία ειδώλια, έχουν αποκαλυφθεί στα θεμέλια του ναού. Στο ανατολικό αέτωμα του ναού ήταν σκηνές από την «Πρώτο Τρωικό Πόλεμο» με γλυπτά από τον Τελαμώνα (θείο του Αχιλλέα), τον Ηρακλή και εξέχουσες προσωπικότητες. Στο δυτικό αέτωμα ήταν σκηνές του "δευτέρου Τρωικού πολέμου" που περιγράφονται από τον Όμηρο στην Ιλιάδα. Αυτά τα «Μάρμαρα του Αιγαίου» κατασχέθηκαν το 1811, γρήγορα πουλήθηκαν στον πλειοδότη, και τώρα μπορεί να βρεθούν σε ένα μουσείο στο Μόναχο, Γερμανία. Έχω δει αντίγραφα και τα σχέδια αυτών των αετωμάτων στο μουσείο δίπλα στο ναό. Παραδόσεις για την οικογένεια των Αιακιδών (Αιακού, Πηλέα, και του αδελφού του Τελαμώνα και τον Αχιλλέα) συνεχίζονται μέχρι και σήμερα στην Αίγινα.
  
Πρώτη σύζυγος του Αιακού ήταν η Ενδηίς, κόρη του Χείρωνα στο όρος Πήλιο, στο Βόλο. Ο Χείρων, ο οποίος έζησε την ίδια εποχή, όπως ο Ασκληπιός (του οποίου οι δύο γιοι, Ποδαλείριος και Μαχάων, ήταν γιατροί στο Τρωικό πόλεμο), όπου ήταν επίσης ένας θεραπευτής, που συνέλεγε βότανα από το βουνό για να τα χρησιμοποιεί για ιατρικούς σκοπούς. Επίσης, είχε επιλεγεί από τον Πηλέα ένας δάσκαλος και μέντορας για τον Αχιλλέα στη νεανική του ηλικία, ώστε σύντομα να γίνει ο ηγέτης των Μυρμιδόνων στα στρατεύματα του Πηλέα. Ο Χείρων μπορεί επίσης να ήταν και ένας "κτηνίατρος" για τα πολλά άλογα για τα οποία η Θεσσαλία ήταν φημισμένη, και ως εκ τούτου με το όνομα «Κένταυρος»
Από την Ενδηίδα ο Αιακός απέκτησε δύο γιους, τον Πηλέα και τον Τελαμώνα, τον πατέρα του Αίαντα. Ο Αιακός πήρε μια δεύτερη σύζυγο, την Ψαμάθη που του γέννησε τον Φώκο. Κατά λάθος, όμως, σκοτώνεται ο Φώκος, που διακρινόταν στα αθλήματα, από τον ετεροθαλή αδερφό του Τελαμώνα και ο Αιακός εξόρισε τον Πηλέα στη Φθία και τον Τελαμώνα στη Σαλαμίνα.
Ο Πηλέας ως νεαρός άνδρας ήταν περιπετειώδης ήρωας. Ως παλαιστής κέρδισε πολλά ολυμπιακά αγωνίσματα στα Ίσθμια, στην Κόρινθο. Έπαιρνε μέρος στο ετήσιο «κυνήγι κάπρων» στο βουνό Πήλιο. Στα Αργοναυτικά που γράφτηκαν το 225 π.Χ. από τον Απολλώνιο, βιβλιοθηκονόμο στην Αλεξάνδρεια, ο Πηλέας μαζί με τον αδελφό του Τελαμώνα, τον Ηρακλή, και άλλους, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και του ηγέτη, Ιάσωνα, έπλευσε με την Αργώ για το ταξίδι μέσα από τα Δαρδανέλια και την Τροία για να βρουν το "Χρυσόμαλλο Δέρας" στη Μαύρη Θάλασσα, εκεί που είναι τώρα οι χώρες της Γεωργίας και της Αρμενίας. (Η Αρμενία έλαβε το όνομά της από την πόλη Αρμένιο, που βρίσκεται στο δρόμο από Βόλο προς Λάρισα, κάτοικοι του οποίου ενσωματώθηκαν στην Αργώ με τον Ιάσωνα και παρέμειναν στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας). Ο Πηλέας, τότε Βασιλιάς της Φθίας, ήρθε σε πόλεμο από μνησικακία εναντίον του βασιλιά Πελία του Βόλου, θείου του Ιάσονα, κέρδισε, και έφερε τα πλούτη πίσω στη Φθία.
Ο Αχιλλέας γεννήθηκε και μεγάλωσε μέχρι την ανδρική ηλικία στην Φθία, αν και για ένα χρονικό διάστημα έζησε στο νησί της Σκύρου. Η μητέρα του Θέτις έχει ναό που λέγεται ότι βρίσκεται στο Θετίδιο, ένα χωριό ακριβώς βορειοανατολικά της πόλης των Φαρσάλων. Αλλά πού είναι η Φθία; Οι αρχαίοι γνώριζαν, ότι ήταν στη Φθιώτιδα, στην αρχαία Θεσσαλία. Κατά τον 5ο αιώνα π.Χ. Φαρσαλινοί θα ταξιδέψουν στην Τροία για προσκύνημα προς τιμήν του Αχιλλέα. Επίσης, αφιέρωσαν ένα έφιππο άγαλμά του στους Δελφούς, μπροστά και στο δεξιό άκρο του ναού του Απόλλωνα (δεν υπάρχει πια). Σήμερα, όμως, η Φθία είναι ένα μυστήριο που περιμένει να λυθεί, περιμένοντας έναν άλλο Σλήμαν και την αγάπη του για τον Όμηρο και τα μυθολογικά γραπτά του, όπως πολλοί εξακολουθούν να πιστεύουν σήμερα, όπως και για τους μύθους των ηρώων σε ταινίες του Hollywood στις ΗΠΑ. Ας ψάξουμε για αυτό στο μύθο και ας κινήσουμε τη διαδικασία, ας βρούμε την αλήθεια, ας ανακαλύψουμε τη Φθία, την πρωτεύουσα του βασιλείου του Αχιλλέα.
Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΜΟΥ ΑΡΧΙΖΕΙ - Η βιβλιογραφία
Μετά την επίσκεψη της Τροίας το 1999, άρχισα την έρευνα σχετικά με τον Αχιλλέα από τα βιβλία και τον υπολογιστή μου. Θυμήθηκα ότι, όταν ήμουν πρωτοετής στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, η Ιλιάδα και η Οδύσσεια ήταν υποχρεωτικό μάθημα. Τέτοια ήταν η περίπτωση για τους αρχαίους Έλληνες, καθώς και τους Βυζαντινούς Έλληνες. Οι γραφές του Ομήρου σίγουρα συνέχουν την ψυχή των ανθρώπων. Πολλοί στρατιωτικοί θεωρούν την ΙΛΙΑΔΑ ως την "μεγαλύτερη ιστορία πολέμου που γράφτηκε ποτέ". Εκτός από την Αγία Γραφή, είναι το πιο πολυδιαβασμένο βιβλίο στον δυτικό κόσμο και η πρώτη λογοτεχνική γραφή της Δύσης. Αλλά κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου ανακάλυψα ότι υπήρχαν όχι μόνο η Ιλιάδα και η Οδύσσεια, αλλά και άλλα έξι βιβλία που γράφτηκαν περίπου την ίδια περίοδο, 700-800 π.Χ., από διάφορους συγγραφείς όλων των συνολικά οκτώ βιβλίων που περιλαμβάνουν το "Τρωικό Κύκλο". Έχουν ως εξής:
1 ΙΛΙΑΔΑ - Όμηρος (Σμύρνη / Χίος), 24 βιβλία, Ο Τρωικός Πόλεμος.
2 ΟΔΥΣΣΙΑ - Όμηρος. ( Σμύρνη / Χίος), 24 βιβλία, Περιπλανήσεις του Οδυσσέα.
3 ΚΥΠΡΙΑ - Stanias (Κύπρος), 12 βιβλία, δράση πριν από τον πόλεμο.
4 AITHIOPIS -. ΑΙΤΗΙΟΠΙΣ - Archtinon (ΜΙΛΗΣΙΩΝ), 5 βιβλία, ο θάνατος του Έκτορα.
5 LITTLE ΙΛΙΑΔΑ -. ΙΛΙΑΣ ΜΙΚΡΑ - Leches (Μυτιλήνη), 4 βιβλία, Θάνατος του Αίαντα, ο Νεοπτόλεμος έρχεται από τη Σκύρο και στη συνέχεια πηγαίνει στα Φάρσαλα.
6. Η λεηλασία της ILIUM - ΙΛΙΟΥ ΜΕΡΣΙΣ - Archtinon (ΜΙΛΗΣΙΩΝ), 2 βιβλία, Αχαιών στην Τένεδο, όπου είναι φτιαγμένο άλογο.
7. ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ - ΚΑΘΟΔΟΣ - Άγιος (Troezon), 5 βιβλία, Θάνατος του Αγαμέμνονα, Νεοπτόλεμος πηγαίνει στη χώρα των Μολοσσών (Ήπειρος)
8 Telegony -. ΤΕΛΕΓΟΝΙΑ - Eugammon (Κερύνεια), 2 βιβλία, ο Οδυσσέας είναι στη Θεσπρωτία και αργότερα στην Ιθάκη.
Μόνο θραύσματα και μερικές σελίδες παραμένουν από τα έξι βιβλία, Κύπρια μέσω του Telegony. Τα γνωρίζουμε κυρίως μέσα από τα ΣΧΟΛΕΙΑ, τα σχόλια των άλλων που τα έχουν διαβάσει. Τα ΣΧΟΛΕΙΑ είναι σημαντικά για τη συμπλήρωση των κενών της Ιλιάδας και της Οδύσσειας. Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ, αναφέρει, για παράδειγμα, ότι ο Νεοπτόλεμος επέστρεψε μετά τον πόλεμο από την ξηρά μέσω βορείου Ελλάδας, στην Θράκη είναι θαμμένος ο Φοίνιξ, ο βασιλιάς των Δολόπων και καθοδηγητής του Αχιλλέα, που ήρθε στο βασίλειο του πατέρα του, να δει τον Πηλέα (παππούς του) και έγινε βασιλιάς των Μολοσσών της Ηπείρου. Η ΜΙΚΡΗ ΙΛΙΑΔΑ με τη σειρά της αναφέρει ότι η Ανδρομάχη και ο Αινείας (σύζυγος του Έκτορα και ετεροθαλής αδελφός) συνελήφθησαν (στην Τροία) και δόθηκαν στο γιο του Αχιλλέα, το Νεοπτόλεμο και έφυγαν μακριά με αυτόν στα Φάρσαλα.
Ο Στέφανος Βυζάντιος έγραψε από την Κωνσταντινούπολη τον 6ο αιώνα μ.Χ., «η πρώην πόλη των Μυρμιδόνων – Ο Όμηρος αναφέρει μάλιστα ότι Φθία, είναι τα νεότερα Φάρσαλα". Και υπάρχουν εκεί και άλλα ΣΧΟΛΕΙΑ που δείχνουν προς τα Φάρσαλα, όπως έκαναν αρχαίοι Έλληνες θεατρικοί συγγραφείς, όπως ο Ευριπίδης (430 π.Χ.), ο οποίος χρησιμοποιεί το παρελθόν ως θέμα στα έργα του. Και υπάρχουν δεκάδες άλλοι αρχαίοι συγγραφείς, κυρίως Έλληνες και μερικοί Λατίνοι, που άμεσα ή έμμεσα επισημαίνουν, σαν σημείο, στην περιοχή βόρεια του ποταμού Σπερχειού στη σημερινή νοτιοανατολική Θεσσαλία ως την αρχική περιοχή τόσο της πόλης, όσον και της περιοχής της Φθίας. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές αφού ο Όμηρος αναφέρει ο ίδιος ότι υπήρχαν επίσης δύο άλλοι βασιλιάδες, ο Πρωτεσίλαος και ο Φιλοκτήτης, οι οποίοι ήταν Φθιώτες και τα βασίλειά τους εκτείνονταν στα ανατολικά, από τα Φάρσαλα προς Βόλο. Αλλά ο Όμηρος αναφέρει επίσης ότι μετά το θάνατο του Πατρόκλου, ο Αχιλλέας προσευχήθηκε ότι θα κόψει τα μαλλιά του για την αφοσίωσή του στον θεοποιημένο ποταμό, το Σπερχειό. Επαληθεύονται αυτά τα στοιχεία για την Φθία εκεί;
Η ΕΡΕΥΝΑ ΜΟΥ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ - Περπατώντας στη χώρα του Αχιλλέα

Δύο χρόνια μετά την επίσκεψή μου στην Τροία, τον Οκτώβριο του 2001, συνέχισα το ταξίδι μου αναζητώντας τη Φθία, αυτή τη φορά με το αυτοκίνητο και με τα πόδια. Πριν από την αναχώρησή μου από το σπίτι της εξαδέλφης μου Βασιλικής στο Βόλο, είχα σχεδιάσει σε ένα χάρτη, έναν κύκλο από τη Λάρισα βόρεια προς Λαμία και το Σπερχειό ποταμό προς τα νότια. Μέσα σε αυτόν τον κύκλο θεώρησα ότι είναι η Φθία. Από εκείνη τη στιγμή και για αρκετά χρόνια από τότε, όφειλα να πετάξω από την Αμερική και συνήθως τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού και να ανεβαίνω συστηματικά, μόνος ή με τους τοπικούς φίλους που είχα κάνει, τους λόφους και τα βουνά (σε μερικά ήταν αδύνατο να αναρριχηθεί κανείς μέσα από την πυκνή θαμνώδη βλάστηση, να μην μιλήσουμε για τα φίδια) για τη λήψη φωτογραφιών των αρχαίων τειχών και των χώρων που η βιβλιογραφία μου επεσήμανε – τα αποτελέσματα για τις περιοχές σε ολόκληρη την αρχαία Φθιώτιδα.
Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μερικές από τις αρκετές χιλιάδες φωτογραφίες που έχω πάρει, αυτές κυρίως από τα Φάρσαλα, στα οποία η έρευνα μου δείχνει να είναι η Φθία η πρωτεύουσα.
Το βασίλειο, όμως, του Αχιλλέα ήταν πολύ μεγάλο επεκτεινόμενο μέχρι το Σπερχειό και τη Λαμία. Η κορυφή του βουνού του Προφήτη Ηλία στα Φάρσαλα, μέρος της περιοχής Ναρθάκιου, που κυμαίνεται βόρεια των βουνών της 'Όθρυς, είναι διαμορφωμένο σε σχήμα σέλας, σε υψηλά επίπεδα ανατολικά και δυτικά άκρα και κάτω στο κέντρο. Είναι σαφώς ορατό από τον νότιο κεντρικό αυτοκινητόδρομο, 60 χιλιόμετρα δυτικά του Βόλου, περίπου στα μισά στο δρόμο προς την Καρδίτσα. Στα βόρεια και δυτικά του βουνού βρίσκεται η τεράστια ανοιχτή πεδιάδα της Θεσσαλίας, όπου στην εποχή του Αχιλλέα, βρίσκονταν τα καλύτερα άλογα, γνωστά παντού ως "ο επιβήτορας γη του Άργους," που χαρακτήριζε ο Αχιλλέας (τώρα τα άλογα είναι σχεδόν απόντα), οι καλλιέργειες (όπως σήμερα) "στο πλούσιο σκούρο χώμα της Φθίας" όπως είπε ο Αχιλλέας, τα βοοειδή που έβοσκαν (απουσιάζουν σήμερα), και τα κοπάδια που βοσκούσαν στους πρόποδες (όπως σήμερα). Αμέσως κάτω από το βουνό προς τα βόρεια, βρίσκεται η πόλη ακόμη σήμερα.
Η κορυφή είναι 225 μέτρα πλάτος και 850 μέτρα μήκος σε γραμμή από τα ανατολικά /δυτικά. Ένας χωματόδρομος 2 χιλιομέτρων με στροφές πάει στην κορυφή. Στα αριστερά του μπροστινού ανοίγματος στο φρούριο, στην ακρόπολη, βρίσκεται ένα τεράστιο κυκλώπειο τείχος το οποίο, κατά τη μυκηναϊκή, Ύστερη Εποχή του Χαλκού, στην ηλικία του Αχιλλέα, περικύκλωνε το φρούριο καθιστώντας το απόρθητο. Νεότερα ερείπια τοίχων μπορούν να θεωρηθούν ως ανακαινίσεις στο πέρασμα των αιώνων που έγιναν κατά τη διάρκεια των κλασικών, ελληνιστικών και βυζαντινών χρόνων. Σε εκείνο τον τοίχο βρίσκεται η αρχική κύρια βόρεια πύλη στο χώρο του κάστρου. Μια άλλη κύρια πύλη εύκολα προσβάσιμη είναι η νότια πύλη με δύο μικρότερες πύλες στο δυτικό και ανατολικό τμήμα.
Καθώς μπαίνετε στο φρούριο, η γη στα δεξιά βρίσκεται σε οριζόντιο επίπεδο εκτός από το πολύ δυτικό άκρο. Στα αριστερά ανεβαίνει μάλλον απότομα. Μπροστά είναι το πηγάδι, το οποίο έκλεισε στο πέρασμα των αιώνων. Όπως συμβαίνει με όλα τα φρούρια στο βουνό, τα φρεάτια χρησιμοποιούνται ως οδοί διαφυγής προς μία χαμηλότερη σήραγγα στη συνέχεια, παράλληλα στην πλευρά του βουνού. Καθώς περπατάτε σε όλη την κορυφογραμμή θα παρατηρήσετε πόσο καλά οχυρωμένη ήταν η περιοχή με τα τεράστια τείχη και τα φυσικά βράχια, σε αυτούς τους τοίχους που προστατεύονται από ένα κατώτερο τοίχωμα που περιβάλλει την κορυφή του βουνού με πύργους επιφυλακής να τοποθετείται στρατηγικά. (Βλ. Στέλλα Κατακούτα, "Δεκαπέντε χρόνια Αρχαιολογικής Έρευνας, 1975-1990," Διάσκεψη στη Λυών, στη Γαλλία, 17 - 22 Απρ 1990, καταγράφοντας τη διάταξη του συνόλου του αρχαιολογικού χώρου στα Φάρσαλα).
Καθώς ανεβαίνετε την απότομη πλαγιά σε ανοδική πορεία προς τα ανατολικά, δεν μπορεί κανείς να βοηθήσει, αλλά να δείξει πως να φτάσετε στην κορυφή και στη συνέχεια ισιώνει έξω πολύ στα ανατολικά της κορυφογραμμής, σ' αυτό το ύψωμα με πανοραμική θέα του Θεσσαλικού κάμπου, παρακάτω θα πρέπει να ήταν η θέση με το παλάτι του βασιλιά και της οικογένειάς του - είναι πολύ πιθανό ο βασιλιάς Πηλέας και ο Πρίγκιπας Αχιλλέας διοικητής των στρατευμάτων των Μυρμιδόνων και των δυνάμεων από Άλο, Αλόπη, Τραχίνη, Φθία και Ελλάδα, όπως αναφέρει ο Όμηρος, όλοι αγωνίζονται μαζί με τον Αχιλλέα στην Τροία. Απομεινάρια από σκαλοπάτια σε αύξουσα σειρά μέχρι την κλίση παραμένουν οδηγώντας στο «παλάτι». Επίσης, βρέθηκαν οι αποτυπώσεις στην πέτρα που δείχνουν σε αυτές οι «βραχογραφίες» ότι κάποτε υποστήριζαν στήλες, ενδεχομένως ξύλινες κολόνες. Μόνο μέσα από συστηματικές ανασκαφές μπορεί ο χώρος να πιστοποιηθεί κατάλληλα και να καταγραφεί για την ιστορία, εγκρίσεις για χωματουργικές εργασίες μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατές, παρά τα χρόνια, από τον εαυτό μου και το Ίδρυμα Αχιλλέα, ως προς τη σημασία της περιοχής στην προσπάθεια να λυθεί το μυστήριο του Ομήρου για τη Φθία, συμπεριλαμβανομένων των αιτημάτων για κοινοπραξίες με το Πανεπιστήμιο της Φλόριντα εκείνη την εποχή, με το Υπουργείο Πολιτισμού. Άλλα υπολείμματα θεμελίων αφθονούν στην κορυφογραμμή.
                                                                        Φάρσαλα
Η γη εκτείνεται απότομα σε όλες τις πλευρές της κορυφογραμμής όπως κάνει η νότια πύλη που βλέπει τα καλλιεργήσιμα εδάφη με τραχιά χάσματα στη γη, ενδεχομένως, από την σεισμική δραστηριότητα (αρχαίες ηφαιστειακές εκρήξεις), ανατολικά του Βόλου και Νέας Αγχιάλου κινείται κατά μήκος δυτικά προς την περιοχή Φαλάρων. Η πιο πρόσφατη ελάσσων σεισμική δραστηριότητα σημειώθηκε το 1985. Στα νοτιοανατολικά βρίσκεται το χωριό Αχίλλειον, που μπορεί επίσης να αποδειχθεί ότι είναι το τελικό σημείο της σήραγγας διαφυγής από το κάστρο.
Στην επίπεδη ανατολική πλευρά της σέλας σε σχήμα βουνού, μετά την Ελληνική Ορθόδοξη εκκλησία στη βορειοανατολική πλευρά, η κορυφογραμμή πέφτει απότομα. Εκεί, όπου κάμπτεται προς τα κάτω για να περικυκλώσει την αρχαία πόλη των Φαρσάλων (Φθία), υπάρχουν απομεινάρια ενός μνημειακού τοίχου, είναι δύσκολο να εντοπιστεί, από τη γνώση ενός νεαρού άνδρα, του Γρηγόρη Γκουντόπουλου (ευτυχώς που παρουσιάζεται ως αναπαραγωγή από βίντεό μου του 2003) που είναι ένθερμος πιστός στην πόλη του, πως αυτή είναι και η πόλη του Αχιλλέα.. Ο τοίχος έχει χαθεί καθώς πλησιάζει κανείς στην πόλη κάτω, οι πέτρες έχουν ιδιοποιηθεί, πάνω από αυτά για περισσότερα από 2000 χρόνια, για τους σκοπούς κατασκευής, όπως μπορεί να δει κανείς σε διάφορα σημεία της πόλης σήμερα. Η ίδια η πόλη είναι χτισμένη πάνω στην αρχαία πόλη Φάρσαλα / Φθία.
Στο βόρειο άκρο της πόλης, απέναντι από ορισμένα μεγάλα υπολείμματα ορθογώνιου τοίχου, είναι η πηγή του Απιδανού. Στην οικογενειακή καφετέρια Θέτις στο κέντρο της πόλης το 2003, τη Χρυσούλα, σύζυγο του τότε δημάρχου Αχιλλέα Γκουντόπουλου, πατέρα του Γρηγόρη, που σχετίζονται με μένα (και κατά τη διάρκεια της βιντεοσκόπησής μου), ο Απιδανός που ήταν η περιοχή του βαπτίσματος του Αχιλλέα, από τη μητέρα του Θέτιδα που κρατάει το βρέφος - γιο της από τη φτέρνα του (που διαπερνάται από το τόξο του Πάρη 25 χρόνια μετά στην Τροία). Η πηγή και η ροή των διάσημων υδάτων της έχει στερέψει τον περασμένο αιώνα, αλλά η πόλη έχει πλέον προβλέψει την παροχέτευση νερού για να τιμήσει το χώρο, ενώ πέρυσι παρουσίασε ένα άγαλμα του Αχιλλέα στην πλατεία της πόλης.
Στη βορειοδυτική γωνία της πόλης, εκεί πέρα από όπου τα αρχαία τείχη την περικύκλωναν κάποτε, βρισκόταν, ένας θολωτός τάφος που ανακαλύφθηκε το 1952. Ο τάφος με 25 πόδια πέτρινη είσοδο, χτίστηκε πάνω από ένα παλαιότερο μυκηναϊκό νεκροταφείο. Υπάρχει ένας κεντρικός θάλαμος και ένας μικρότερος κρυφός θάλαμος. Βρέθηκε ένα βάζο μελανόμορφο, ένας κρατήρας calynx, ζωγραφισμένα με τεχνοτροπία Εξηκία το 530 π.Χ.. Το βάζο είναι περίπου ένα πόδι στο ύψος και είναι σε άριστη κατάσταση. Σε αυτό απεικονιζόταν το νεκρό σώμα του Πατρόκλου, που πολέμησε, με Έλληνες και Τρώες στρατιώτες με εντυπωσιακά άλογα ζωγραφισμένα στην πίσω πλευρά.
Ένα άλλο τεχνούργημα βρέθηκε στην περιοχή Φαρσάλων, στο χώρο του βουνού που ονομάζεται Χτούρι, που συζητήθηκε νωρίτερα στην παρουσίαση του Αθανάσιου Καρατόλια. Σχετικό με τον Αχιλλέα, το τεχνούργημα ήταν ένα θραύσμα, ένα σπασμένο κεραμικό τμήμα από ένα μεγάλο βάζο υδρία. Σε αυτό απεικονίζονται αρματοδρομίες, σχετικές με αγώνες που πραγματοποιήθηκαν για τον Πάτροκλο, μετά το θάνατό του στην Τροία. «Οι φίλαθλοι» εμφανίζονται και στις δύο πλευρές των αναβαθμίδων, καθώς χτυπούν τα χέρια τους. Στην επάνω δεξιά γωνία του θραύσματος είναι γραμμένο το όνομα, ΑΧΙΛΛΕΑ. Ήταν φτιαγμένο από τον Σοφίλο το 580 π.Χ. περίπου. Χρειάστηκαν πάνω από 2500 έτη για τα δύο βάζα και το θραύσμα που ανακαλύφθηκαν μετά από ανασκαφές. Πόσα χρόνια θα χρειαστούν ακόμη για κάποια τέτοια ευρήματα;
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ
Με την εκτεταμένη ερευνητική βιβλιογραφία, ιδιαίτερα των αρχαίων κειμένων, την ανάλυση της τρέχουσας ακαδημαϊκής σκέψης σχετικά με τον Αχιλλέα και τον Τρωικό Πόλεμο, τις επιτόπιες επισκέψεις και την τεκμηρίωση των υφιστάμενων ερειπίων σε όλη την Φθιώτιδα, και τις συζητήσεις μου με τους συναδέλφους και τους ανθρώπους της καλής θέλησης (εκτός από εκείνους που υφαίνουν τους ιστούς της αμφιβολίας και την εξαπάτηση και την προσπάθεια να δημιουργήσουν εμπόδια για τους δικούς τους σκοπούς), είναι σαφές ότι ο χρόνος ήρθε τώρα για την αλήθεια για τον ήρωα που περπάτησε σ' αυτά τα εδάφη, τα ίδια εδάφη που τώρα εμείς περπατούμε. Η ώρα είναι τώρα για να λυθεί το μυστήριο της Φθίας του Ομήρου. 3200 χρόνια είναι αρκετά μακρύ χρονικό διάστημα.
Έχουμε ακούσει ομιλητές στο συνέδριο αυτό να μιλάνε για την ιστορία της περιοχής του Σπερχειού και της Λαμίας, στις θέσεις Αγίου Γεωργίου στη Μακρακώμη, και κατά μήκος του δρόμου προς την Πελασγία. Άλλοι λένε ότι η Φθία είναι στο Δομοκό ή τη Μελιταία. Και έχουμε επίσης ακούσει αποκλίνουσες απόψεις για την Ελλάδα, το χώρο απ' όπου το ελληνικό έθνος έλαβε το όνομά του. Το ότι ο Αχιλλέας και τα στρατεύματά του των Μυρμιδόνων μπορούν να διεκδικήσουν πως είναι οι μόνοι ενδεχομένως μεταξύ των 100.000 και πλέον Αχαιών, που μπορούν να ονομάζονται Έλληνες, από την Φθία και την Ελλάδα, είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός στην ιστορική ανάλυσή μας. Όλες οι παρουσιάσεις έδειξαν έναν πολύ εντυπωσιακό τρόπο σκέψης, πολύ προσεκτική ανάλυση. Είμαι πολύ εντυπωσιασμένος με μια τοποθεσία ακριβώς βορειοανατολικά της Λαμίας, το Ναρθάκι στο Λιμογάρδι.
                                                              Ναρθάκιον [Λιμογάρδι]
Όπως και στα Φάρσαλα, διαθέτει εκτεταμένη κορυφογραμμή (ες) με τεράστια οικοδομικά τετράγωνα στην ανατολική πρόσοψη με θέα όλη την πλαγιά του βουνού και τις ακτές πέρα, προσφέροντας μια μαγευτική, πανοραμική θέα του Μαλιακού Κόλπου. Ο δρόμος από την Εθνική οδό διαρκεί περίπου μισή ώρα για να φτάσετε στο κέντρο του χωριού. Οι ανασκαφές και η ανάδειξη της θέσης που ακολουθείται από τουριστικές επισκέψεις θα είναι μια τεράστια οικονομική ώθηση όχι μόνο για το Λιμογάρδι αλλά και για τη Λαμία και ολόκληρη την περιοχή.
ΠΛΑΝΟ ΔΡΑΣΗΣ
Έχω ήδη δηλώσει ότι αυτό το συνέδριο είναι μια διάσκεψη που έχει σχεδιαστεί για να δρομολογήσει δράση, όχι μόνο συνέδριο των αποφάσεων στα λόγια, αλλά και με διεισδυτική δυνατότητα για την επίτευξη των αποτελεσμάτων. Ως εκ τούτου, προτείνω σαν ένα πρώτο βήμα:
1. Μαζί μπορούμε να προχωρήσουμε ως ενιαία δύναμη.
2. Εντοπίζουμε έναν πρόθυμο οργανισμό (-ούς) που μπορεί να εξασφαλίσει τις άδειες για την έρευνα και ανασκαφές και τη διεξαγωγή των εργασιών (με πιθανές κοινοπραξίες), μια οργάνωση κατά προτίμηση με πρόσβαση στην υποστήριξη ραντάρ για να μεγιστοποιήσει τα αποτελέσματά μας, όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα.
3. Επιλέγουμε μία τοποθεσία που κατ' αρχήν θεωρείται πιο πιθανό να είναι η Φθία του Ομήρου.
4. Αναπτύσσουμε ένα χρονοπρόγραμμα σε φάσεις για δράση και συστηματική εκτέλεση του σχεδίου.
Εάν μετά από 2 ή 3 χρόνια δούμε ότι η περιοχή δεν αποφέρει ικανοποιητικά αποτελέσματα, θα προχωρήσουμε σε δευτερεύοντα χώρο στη Φθιώτιδα. Έχω επικεντρώσει το ενδιαφέρον μου για τον Αχιλλέα επί 15 χρόνια, άλλοι δε πολύ περισσότερο, ακόμη και για πάνω από 50 χρόνια αφιερωμένοι άνθρωποι σαν τον Αθανάσιο Καρατόλια, και άλλοι. Εμείς εδώ αποτελούμε την καλύτερη ελπίδα για τον Αχιλλέα. Ο δρόμος μας είναι μακρύς και πολλές φορές με κούραση και με λίγη υποστήριξη, αν και εφ' όσον αυτή υπάρχει, στη διάρκεια αυτού του δρόμου. Ιδιαίτερα για μένα και το Ίδρυμά μου, τα τελευταία οκτώ χρόνια ήταν πολύ δύσκολα, καθώς έχω δραστηριοποιηθεί με το δικό μου ταπεινό τρόπο, σαν ένας Έλληνας της Αμερικής, που αγαπά την πατρίδα του πατέρα και των παππούδων του, τη δική του πατρίδα, για να δώσει πίσω σ' αυτήν κάτι που μπορεί να είναι επωφελές, ιστορικά καθώς και οικονομικά. Οι εργασίες ανασκαφών και η ανάδειξη ιστορικών τοποθεσιών, θα ενισχύσουν τον τουρισμό κατά ένα σημαντικό τρόπο, όπως γίνεται στην Τροία, τις Μυκήνες ή τους Δελφούς. Εκεί, οι τουρίστες συρρέουν φέρνοντας πολύτιμους οικονομικούς πόρους, γεμίζοντας ξενοδοχεία, καφετερίες και εστιατόρια, αγοράζοντας αναμνηστικά, συμμετέχοντας σε εκδρομές, κάνοντας φιλίες με τους ντόπιους, και άλλα πολύ περισσότερα. Θα ήθελα να βοηθήσω. Οι περισσότεροι των χωριών, μου έχουν δώσει την καρδιά και την ψυχή τους στη συζήτηση για το ιστορικό παρελθόν της περιοχής τους. Αλλά με πολλούς αξιωματούχους σε δημόσιους φορείς, όπου απαιτείται θετική δράση, έχω βρεθεί αντιμέτωπος με πολλά οδοφράγματα από ψεύτικες υποσχέσεις, γραφειοκρατικό τρέξιμο γύρω-γύρω, μηνύματα για δωροδοκίες και ένα «εγώ» τόσο μεγάλο, που μπορεί να γεμίσει ένα Ολυμπιακό Στάδιο. Θέλω να είμαι ζωντανός για να δούμε τους καρπούς των επιτευγμάτων μας. Για μένα και άλλους, δεν είμαι βέβαιος ότι αυτό θα είναι δυνατό.
Αλλά πιστεύω ότι υπάρχει ελπίδα. Κατ' αρχάς, στον κεντρικό ομιλητή μας την Παρασκευή, τον Δρα Χριστοφίλη Μαγγίδη, Καθηγητή στο Κολέγιο Dickinson, έχουμε ένα μελετητή με «μπότες στο έδαφος», δεν φοβάται να σταθεί και να πει τι είναι σωστό και δεν φοβάται να μιλήσει. Ένας διακεκριμένος ερευνητής εποπτεύων των ανασκαφών στις Μυκήνες και σε άλλες τοποθεσίες, ένας χρήστης εξοπλισμού state-of-the-art ραντάρ, Πρόεδρος του Ιδρύματος των Μυκηναϊκών χρόνων, και ένα μέλος του κύρους της «εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας», είναι εξοπλισμένος, πιστεύω, να αναλάβει τα σημαντικά καθήκοντα που έχω δηλώσει στα βήματα δράσης μας.
[Prof. Christofilis Maggides, Archaeologist, Dickinsom Kollege, USA]

Στο Ίδρυμα Αχιλλέα, με τα οκτώ μέλη του διοικητικού συμβουλίου του, με τις δεξιότητες στην ανάπτυξη του έργου και τη διαχείριση, στο Στρατηγικό Σχεδιασμό, καθώς και στους Έλληνες αρχαιολόγους στο διοικητικό συμβούλιο, έχουμε ένα δεύτερο ισχυρό μέλος της ομάδας. Και το τρίτο είναι το Συμβούλιο για τον Αχιλλέα, τους χορηγούς του συνεδρίου, με το όραμα των διαφορετικών ιδεών να επικεντρώνεται στην επίτευξη αποτελεσμάτων. Όλοι μαζί δεν μπορεί να αποτύχουμε.

Η υπουργική στήριξη δεν μπορεί να υποτιμηθεί, καθώς τα οικονομικά είναι κρίσιμα για το έργο. Ένα κτίριο, δωρεά προσωρινά, να χρησιμεύσει ως «Αχίλλειον Κέντρο Έρευνας και Εκπαίδευσης» για να εξυπηρετήσει το καλοκαίρι για καταλύματα, σεμινάρια, έρευνα, προβολές και απόθεση εγγράφων, την αποθήκευση των αρχείων και του εξοπλισμού, κλπ., θα είναι σημαντικό. Χωρίς να χάνουμε πολύ σε συνοχή σε έναν κεντρικό πυρήνα από τον οποίο εκπορεύεται η διεξαγωγή του έργου μας. Τέλος, και πολύ σημαντικό, κάθε ένας από εσάς θα πρέπει να επαινεθεί για τη συμμετοχή σε αυτή την ιστορική Πρώτη Διεθνή Διάσκεψη για τον Αχιλλέα. Πιστεύω ότι τελικά είμαστε στο δρόμο της ανακάλυψης "Road to Discovery." Ας προχωρήσουμε μαζί....

Πηγή: www.councilofachilles.org/
Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου