Η Ιστορία του Σιδηροδρόμου
στη Φθιώτιδα
(του Δημητρίου Κανατά)
Εργασίες κατασκευής Σιδηροδρομικής Γραμμής στη Φθιώτιδα |
Η αρχική χάραξη έφτανε λίγο πιο πάνω από το Σ.Σ. Λιανοκλαδίου, στο παλιό πασάγιο
της ισόπεδης τότε διάβασης προς το Καρπενήσι (λίγα μέτρα νοτιότερα από τη σημερινή αερογέφυρα), με προοπτική να ενωθεί αργότερα με τα ελληνοτουρκικά σύνορα, που τότε βρισκόταν πάνω από τη Λαμία (Ταράτσα) και το Καλαμάκι (Δερβέν Φούρκα). Το πασάγιο του σταθμού της Μπεκής καταργήθηκε μετά το 1962-63, όταν έγινε η ανισόπεδη διάβαση (αερογέφυρα) κι ο σιδηρόδρομος περνάει πλέον πάνω από την οδό Λαμίας-Καρπενησίου. Τελευταίοι πασαγιοφύλακες ήταν ο Νικόλαος Έλληνας με τη σύζυγο του Γεωργία (πασαγιοφύλακας κι αυτή) από το 1958.
Οι πασαγιοφύλακες δούλευαν 12ωρο ο καθένας. Στο σημείο αυτό έχουν μείνει τα καλοχτισμένα φυλάκια, δύο οικήματα όπου ζούσαν οι οικογένειες των φυλάκων, για να θυμίζουν μια άλλη εποχή, που τη συναντούμε σε πολλούς σταθμούς...
Γέφυρα Γοργοποτάμου |
Από την άλλη εποχή του σιδηροδρόμου και κάποια γεγονότα αυτού του μεγάλου έργου θα προσπαθήσω να περιγράψω με τη βοήθεια τοπικών εφημερίδων της εποχής εκείνης. Έργο το οποίο είχε δυσκολίες, καθυστερήσεις και πολλά προβλήματα οικονομικά και τεχνικά, που η μια εταιρεία διαδεχόταν την άλλη, για να μπορέσει τελικά να γίνει πραγματικότητα ο σιδηρόδρομος μετά από τριάντα χρόνια!
Η τοπική εφημερίδα Φωνή του Λαού, στις 21-9-1873, γράφει: «Το σχέδιον των λεπτομερειών του από Πειραιώς άχρι Λαμίας σιδηροδρόμου είναι εν τω τελειούσθαι, αι δε περί παραχωρήσεως κατ’ εργολαβίαν των διαφόρων αυτού τμημάτων προκαταρκτικοί εργασίαι άρχονται οσονούπω».
Είχε προηγηθεί η ανάληψη του έργου της κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής από Αθηνών μέχρι Λαμία και της μεθορίου από τον Ανδρέα Συγγρό αντί του Πιατ. Για το λόγο αυτό, για να ευχαριστήσει το Συγγρό, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Λαμιέων στο αριθ. 11/14 Φεβρουαρίου 1873, πρακτικό, αναφέρει: «...διερμηνεύοντα αισθήματα των παρ'
αυτού αντιπροσωπευομένων συνδημοτών του, εκφράζει απείρους
ευχαριστίας
προς τον
κ. Ανδρέαν
Συγγρόν,
δι’ όπερ ανέλαβεν ενθωφελές έργον και παρακαλεί αυτόν... να επισπεύσει την έναρξιν και περαίωσιν του εν λόγω έργου...».
Και
ένα απόσπασμα
από τα
πρακτικά
της Βουλής
των Ελλήνων στις 29-5-1873: «...Η
Κυβέρνησις
ωρίμως σκεφθείσα...
εκήρυξεν
έκπτωτον
τον εργολάβον
κ. Πιατ,
ο οποίος
κατά το
1870, είχε
συνομολογήσει
σύμβασιν
την οποίαν
επί 4 έτη
δεν είχε
εκτελέσει...» και
συνήψε σύμβαση
με τον
Συγγρό. Η
απόφαση
αυτή της
Βουλής γνωστοποιήθηκε
με τηλεγράφημα
του βουλευτή Φθιώτιδας Θεμ. Παπακώνστα,
όπως μας πληροφορεί η τοπική εφημερίδα «ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ» στις
2 Ιουνίου
1873: «...η σύμβασις του από Πειραιώς μέχρι των παρά την Λαμίαν συνόρων σιδηροδρόμου...
εγένετο
δεκτή από
της Βουλής
κατά την
συνεδρίασιν την
29η λήξαντος
ήδη μηνός
Μαΐου...».
Τα διαφορετικά όμως συμφέροντα εταιρειών,
άλλων παραγόντων
και της
αντιπολίτευσης
δημιουργούν
προσκόμματα και
καθυστερήσεις,
που είναι
ανασταλτικός
παράγοντας για
την εξέλιξη
αυτού του
αναγκαίου,
μεγάλου
και σημαντικού εθνικού έργου.
Έτσι
φτάνουμε
στο 1892 και
επί τέλους
αρχίζουν
δειλά-δειλά κάποιες εργασίες από την Αγία Μαρίνα,
που θεωρείται
πιο εύκολη
η στρώση
της γραμμής,
σε σχέση
με τις
μεγάλες δυσκολίες
που υπάρχουν
στην κατασκευή
της γραμμής
του τμήματος
Μπράλου-Γοργοπόταμου. Εξάλλου,
διευκολύνεται η
μεταφορά
υλικών δια
θαλάσσης
από Πειραιά
προς Αγία
Μαρίνα, όπου
έχει κατασκευασθεί
γέφυρα μέσα
στη θάλασσα για
την εκφόρτωση
σιδηροτροχιών,
οδοστρωτήρων
και μηχανών.
Η εφημερίδα «ΦΘΙΩΤΙΣ» το 1892 μας πληροφορεί:
«Απεβιβάσθησαν εις Αγ.
Μαρίνην εισέτι πέντε φορτηγά βαγόνια δι’ υπηρεσιακήν χρήσιν της διακλαδώσεως του σιδηροδρόμου
Λαμίας - Αγ. Μαρίνης, όστις παραδοθήσεται
προς εκμετάλλευσιν κατά το επιόν φθινόπωρον το βραδύτερον. Επίσης απεβιβάσθη εκεί και το σιδηρούν κατάστρωμα της επί του Σπερχειού και παρά το χωρίον Λιανοκλάδιον κατασκευαζομένης γέφυρας».
Σιδηροδρομικός Σταθμός Λαμίας |
Στο μεταξύ έχουν επεκταθεί
τα σχέδια κατασκευής του σιδηροδρόμου μέχρι
τη Λάρισα. Οι εργασίες συνεχίζονται συγχρόνως
και από τον Μπράλο προς Λιανοκλάδι και πολλά υλικά μεταφέρονται από την Αγία Μαρίνα λόγω των δυσκολιών της γραμμής Μπράλου-Γοργοπόταμου.
Κι εκεί που υπήρχαν ένα σωρό δυσκολίες
ήρθε και ο ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897 με την
ατυχή για μας έκβαση και φρενάρισε τα πάντα και κυρίως την οικονομία. Έτσι
αναβλήθηκε το μεγάλο έργο του σιδηροδρόμου, τουλάχιστο για τρία χρόνια, με σοβαρές επιπτώσεις στην ανάπτυξη, την οικονομία και στους απλούς εργάτες της
γραμμής.
...Επί τέλους βρισκόμαστε στην τελευταία
φάση του έργου που ολοκληρώνεται - εκτός από κάποιες
λεπτομέρειες - με τη γέφυρα του Γοργοποτάμου και το 1906 μπαίνει σε εκμετάλλευση
η γραμμή Στυλίδα - Λαμία - Λιανοκλάδι -
Μπεκή, ενώ
το υπόλοιπο τμήμα μέχρι Λάρισα μπαίνει σε εκμετάλλευση το 1908. Έτσι εκατό χρόνια δουλεύει
ασταμάτητα το δίκτυο, εκτός από την περίοδο της Κατοχής,
οπότε έμενε κατά διαστήματα εκτός λειτουργίας, με τα σαμποτάζ στις
διάφορες γέφυρες και γαλαρίες και ιδιαίτερα στη γέφυρα του Γοργοποτάμου, που έμεινε στην ιστορία σαν σύμβολο της Εθνικής Αντίστασης και καθυστέρησε τον ανεφοδιασμό
του γερμανικού στρατού για αρκετές ημέρες.
Επιμέλεια-Ανάρτηση:
Τάκης Ευθυμίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου