TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2018

Ο αρματωλός Λιβίνης


Λιβίνης, ένας Καρπενησιώτης αρματωλός του 1765
Από τα Νεοελληνικά Αναγνώσματα Σχολαρχείου, 
του Ευρυτάνα Ζαχαρία Παπαντωνίου 1924
[Του Ioanni Elatou Makka]

Στο δεύτερο χρόνο του Ενετοτουρκικού πολέμου (1765), επαναστάτησαν και ενώθηκαν με τους Ενετούς κάποιοι Ρουμελιώτες αρματωλοί, μεταξύ των οποίων και ο Καρπενησιώτης αρματωλός Λιβίνης. Αυτός κατανίκησε τους Τούρκους σε μάχη που έγινε στο Καρπενήσι, αλλά λίγο αργότερα έπεσε ηρωικά στην Αράχωβα της Ευρυτανίας.
Στο παρακάτω δημοτικό τραγούδι, που βρήκα σε Νεοελληνικά Αναγνώσματα Σχολαρχείου, Έκδοση 1924 του Ευρυτάνα Ζαχαρία Παπαντωνίου, συλλογής μου, αναφέρονται οι τελευταίες θελήσεις του Καρπενησιώτη  αρματωλού Λιβίνη, που διατάζει τα όπλα του να παραδοθούν στον ανήλικο γιο του, για να τα τιμήσει όταν μεγαλώσει:

                                                                       Του Λιβίνη
                                      Τρία μεγάλα σύγνεφα στο Καρπενήσι πάνε
                                      το 'να φέρνει αστραπόβροντα, τ' άλλο χαλαζοβρόχια,
                                      το τρίτο το μαυρίτερο μαντάτα του Λιβίνη.
                                      Σε σένα, Μήτρο μου γαμπρέ, Σταθούλα ψυχογιέ μου,
                                      αφήνω τη γυναίκα μου, το δόλιο μου το Γιώργη.

                                                     Επιμέλεια-ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: