Νεράιδες & αθανασία
(του Ζάχου Ξηροτύρη)
Οι Νεράιδες θεωρούνται και είναι αθάνατες. Τόσα και τόσα άκουσαν οι
άνθρωποι, είδαν και έμαθαν, για γάμους, για χορούς για γλέντια, μα για θάνατο
τίποτε δεν ακούσθηκε. Χιλιάδες άνθρωποι, όρκο παίρνουν πώς είδαν νεράιδες να
χορεύουν, να γλεντούν να κάμουν γάμους και πανηγύρια, γέμισε ο τόπος
νεραϊδόρραχες και νεραϊδάλωνα.
Μα για θάνατο και για κηδεία νεράϊδας για Νεραϊδομνήματα δεν ακούστηκε,
ούτε μαθεύτηκε ποτέ το παραμικρό. Και πως θα μάθουμε για ένα τέτοιο μακάβριο
θέαμα, αφού γεννητάτες και εκ φύσεως φκιαγμένες οι νεράιδες, είναι για γλέντι
και για ομορφιά καμωμένες; Άλλως τε το πράγμα μας το καθορίζει μια Ρουμανική
παράδοση, ότι είναι αθάνατες οι Νεράιδες. Μα και η παράδοση τις φέρνει
αθάνατες από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τι γινόταν πρωτύτερα δεν
ξέρουμε, αν πέθαιναν οι Νεράιδες των Αρχαίων. Από τότε όμως ζουν στην
αθανασία, χάρις στο σφάλμα που έκανε ο Μ. Αλέξανδρος να μην περιφρουρήσει καλά
το νερό της αθανασίας που ανακάλυψε και αντί να πιει αυτός και να είναι
αθάνατος, το ήπιαν πονηρές γυναίκες και έγιναν Νεράιδες και μένουν αθάνατες.Η εποποιία της ζωής του
Μ. Αλεξάνδρου ακολούθησε τη σφαίρα του θρύλου και η πραγματικότητα και τα έργα
του αναμείχθηκαν με τα δημιουργήματα της φαντασίας. Περιεβλήθη το ένδυμα της
ιστορίας, αλλά και του μύθου και επιζεί στη λαϊκή μνήμη όχι των Ελλήνων μόνο,
αλλά της ανθρωπότητας. Οι διηγήσεις από στόματος σε στόμα, από γενεάς σε γενεά
και από λαού σε λαό δημιούργησαν νέους κύκλους παραδόσεων και μύθων παράλληλα
προς την Ιστορία του.
Στη διαδρομή των αιώνων, η παράδοση και η μυθιστορία συνεπληρούτο ή διεσκευάζετο και πτερόεσσα όπως είναι η φήμη, ταξίδευε προς ανατολάς και δυσμάς και προς όλους τους γνωστούς λαούς. Η προσωπικότης του Μ. Αλεξάνδρου αφήκε ανεξίτηλα τα ίχνη στη μνήμη των διαφόρων λαών του κόσμου και η φαντασία του ετροφοδοτήθη ποικιλοτρόπως. Στη Μογγολία και Περσία τον αναφέρουν ως Εθνικόν ήρωα. Ο Μωάμεθ στο κοράνιο τον καταλέγει μεταξύ των προδρόμων και προφητών της προϊσλαμικής εποχής. Οι Εβραίοι τον θέλουν λάτρην του Ιεχωβά και οι Αιγύπτιοι τον διεκδικούν για δικό τους ήρωα. Αφήνουμε τα Βαλκάνια που κάνουν πόλεμο, ποιος θα τον χαρακτηρίσει αυτόχθονα και θα τον πολιτογραφήσει υπήκοό του. Τα πολλά τοπωνύμια που τον αναφέρουν, δηλώνουν και τον μεγάλο ανταγωνισμό για την πολιτογράφησή του.
Στη διαδρομή των αιώνων, η παράδοση και η μυθιστορία συνεπληρούτο ή διεσκευάζετο και πτερόεσσα όπως είναι η φήμη, ταξίδευε προς ανατολάς και δυσμάς και προς όλους τους γνωστούς λαούς. Η προσωπικότης του Μ. Αλεξάνδρου αφήκε ανεξίτηλα τα ίχνη στη μνήμη των διαφόρων λαών του κόσμου και η φαντασία του ετροφοδοτήθη ποικιλοτρόπως. Στη Μογγολία και Περσία τον αναφέρουν ως Εθνικόν ήρωα. Ο Μωάμεθ στο κοράνιο τον καταλέγει μεταξύ των προδρόμων και προφητών της προϊσλαμικής εποχής. Οι Εβραίοι τον θέλουν λάτρην του Ιεχωβά και οι Αιγύπτιοι τον διεκδικούν για δικό τους ήρωα. Αφήνουμε τα Βαλκάνια που κάνουν πόλεμο, ποιος θα τον χαρακτηρίσει αυτόχθονα και θα τον πολιτογραφήσει υπήκοό του. Τα πολλά τοπωνύμια που τον αναφέρουν, δηλώνουν και τον μεγάλο ανταγωνισμό για την πολιτογράφησή του.
Μια τέτοια λοιπόν
προσωπικότης, μια τέτοια θρυλική φυσιογνωμία σαν τον Μ. Αλέξανδρο, που έφθασε
ως τα βάθη του γνωστού και άγνωστου τότε κόσμου, δεν μπορούσε να μην εύρη και την
πηγή του αθάνατου νερού και το βρήκε στο νησί των Μακάρων, κάτω από το χρυσό
θρόνο του Βασιλέως ‘Εβαντ. Ο βασιλιάς Έβαντ χάρισε στον Αλέξανδρο ένα δοχείο
νερό που θα του χρησίμευε στα γηρατειά του, γιατί το νερό αυτό είχε την
ιδιότητα να ξαναδίνει νιάτα και αθανασία στον άνθρωπο. Ο Αλέξανδρος όμως νέος
και παλληκάρι όπως ήταν, δε νοιάστηκε και πολύ τι θα γινόταν στα γηρατειά του,
αν και όταν θα γέραζε, πράγμα πού δεν το ‘βαζε με το νου του νόμιζε πως θα ‘ναι
πάντα νέος. Ο Αλέξανδρος ασκότιστος όπως ήταν πάντα για τέτοια πράγματα, έδωκε
να το φυλάξει φύλακας έμπιστος του, οι υπηρέτριες όμως του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
όπως λέει η Ρουμανική παράδοση, κατ' άλλους δε οι αδελφές του Αλεξάνδρου, ήπιαν
το αθάνατο νερό και έγιναν αθάνατες αυτές, έγιναν νεράιδες, ξωτικά, ανεμικά και
γυρίζουν παντού και πάντοτε, χωρίς να πεθαίνουν και χωρίς να γεράζουν, γι’ αυτό
βλέπουμε τις νεράιδες όλες νέες και όμορφες και καμιά γριά.
Πολύ αρέσει στις
νεράιδες να χορεύουν σ' αλώνια, ίσως γιατί είναι άπλα και ίσιο μέρος και πάντα με αεράκι. Και γάμοι
γίνονται σ' αλώνια και γι' αυτό οι χωρικοί εύρισκαν τις θημωνιές το σιτάρι
σκορπισμένο και πατημένο πολλές φορές. Ακόμα πιο καλά αν το βρουν αλωνισμένο,
τότε χορός και γλέντι τρικούβερτο μόνο καμιά φορά θυμώνουν για κάποιο λόγο που
δεν έμειναν ευχαριστημένες και σαν αερικά που είναι, σηκώνονται απότομα σαν
ανεμοστρόβιλος και σκορπούν τη σοδειά από τ' αλώνι. Πόσα και πόσα αλώνια δεν
πήραν την ονομασία νεραϊδάλωνα. Θαύμα ο γάμος της νεράιδας και αρχοντικός, όλες
ολόλευκα μεταξωτά ντυμένες και στολισμένες, με αραχνοΰφαντο λευκό πέπλο η νύφη
μαντήλια μεταξωτά χρωματιστά μαντήλια
σαν τα παλιά τα καλαματιανά, άλλες χορεύουν και γλεντούν με βιολιά, με
κλαρίνα, όπως λένε πολλοί, όρκο παίρνουν ότι τις είδαν στο ξύπνιο τους και όχι
στ' όνειρό τους. Συμπεθερικά ολόκληρα συνοδεύουν τη νύφη προικιά μεταξωτά και αραχνοΰφαντα
όλα, νεραϊδοκεντημένα, φορτωμένα σε άσπρα άλογα. Το δρομολόγιο του συμπεθερικού,
της γαμήλιας πομπής συνήθως από ράχη σε ράχη γι' αυτό και πολλές πήραν τ' όνομα
νεραϊδόραχες.
Ο γάμος τους, γίνεται με αερικά, δράκους
και στοιχειά και άλλες σκοτεινές δυνάμεις, παντός είδους, εκτός από
ανθρώπους. Τους αρέσουν όμως μερικές φορές λυγερόκορμα και αρρενωπά παλληκάρια
και τα λιμπίζεται, μα
έχουν και αυτές την αρχηγό τους που τις επιβλέπει άγρυπνα ούτε κατά διάνοια δεν τους
επιτρέπεται να πιάσουν σχέσεις με ανθρώπους. Γι' αυτό και τους ξηραίνουν από το
κακό τους τους νέους, όπως και άλλον βέβηλο που θα τολμήσει να τις αντικρύσει. Ο Νεραϊδικός Κώδιξ απαγορεύει να
τις δει ανθρώπινο μάτι, είναι βεβήλωση και ο Κώδικας αυτός είναι αυστηρός και
εφαρμόζεται αμείλικτος. Σαν γυναίκες που είναι, ξανθές και ωραίες, με μακριά
ξέπλεγα μαλλιά, λούζονται και χτενίζονται με χρυσό χτένι και υστέρα ρίχνουν
το αχώριστο λευκό αραχνοΰφαντο μαντήλι στο λαιμό τους, και γίνονται πανόραμα,
πανέμορφες. Αν τύχη και χάσει η νεράιδα το μαντήλι, χαρά στον άντρα που θα το
βρει. Τον ακολουθεί η νεράιδα τότε, όπου πάει κι όπου σταθεί και γυναίκα του
γίνεται και νοικοκυρά και παιδιά θα κάμει, γι' αυτό έχομε και μερικούς όμορφους
νεραϊδογέννητους. Βάρδα μην πάρει πάλι το μαντήλι η νεράιδα, τότε αντίο και
συζυγική εστία και άντρας και παιδιά, τρέχει και πάει και βρίσκει τις άλλες τις
νεράιδες. Αρέσκονται πολύ οι νεράιδες και στις ρεματιές και στις πηγές που
αναβλύζει γάργαρο νερό, όχι τόσο για να πιουν αμύαντο νερό, αλλά κυρίως για να
καθρεφτίζονται σαν γυναίκες που είναι. Το γάργαρο αυτό νερό με την αντανάκλαση
του ήλιου ή του φεγγαριού, είναι ο καθρέφτης τους. Γι' αυτό αλλοίμονο σε όποιον
από το ανθρώπινο γένος κείνη την ώρα, βρεθεί στην πηγή ή σκύψει να πιει νερό
και το μολύνει. Η απόφαση εκδίδεται εν τω άμα και παμψηφεί με συνοπτική διαδικασία
και χωρίς απολογία. Έλεος δεν υπάρχει πάει κι αυτός νεραϊδοσοβαρεμένος, εν τω
άμα η εκτέλεσις. Αν είναι πεπειραμένος ο άνθρωπος και κάνει πως δεν βλέπει η
προφθάσει και πει το Πάτερ ημών, έτσι μόνο
μπορεί να σωθεί.
Επικίνδυνη είναι η πηγή που πίνουν νερό οι Νεράϊδες, όποια γυναίκα πιει
παιδί δεν κάνει. Μας το λέει ένα ροδίτικο
τραγούδι «ο ξένος»: «Στης
Ανεράιδας την πηγή, τρέχει νερό δροσάτο, κι όσες μανάδες το ‘πιανε καμιά παιδί
δεν κάνει».
Στο χωριό μας πριν από
80 χρόνια, πάει ένας νέος έτσι νεραϊδοβαρεμένος, μόνο που πρόφτασε να δείξει
στους χωριανούς που τον μάζεψαν, με νεύματα πως τον τιμώρησαν νεράιδες που χόρευαν,
λούζονταν και χτενίζονταν. Να ικανοποιήθηκαν άραγε, με το ένα αυτό θύμα ή να
θεώρησαν το χωριό μας βέβηλο και θύμωσαν κι απομακρύνθηκαν. Από τότε δεν
ακούστηκαν στο χωριό μας δεν τις ξαναείδε άλλος κανένας και οι χωριανοί μου
μένουν ήσυχοι και άφοβοι.
Πηγή:
«Φθιωτικά Γράμματα», 1983-85
Επιμέλεια-Ανάρτηση:
Τάκης Ευθυμίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου