TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

"Οι πέντε μάγκες του Περαία"

«ΟΙ …ΠΕΝΤΕ ΜΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΠΕΡΑΙΑ!»  
(Που δεν ήταν …πέντε !)
Γράφει ο Μπάμπης Κ. Μώκος
 
 Νίκος Μάθεσης ή Τρελάκιας, Μαρίνος Βογιατζής ή Μουστάκιας και Μούργος,
στην Τρούμπα) Πηγή φωτο: http://kostasbobos.blogspot.gr/2014/09/blog-post.html

Το όργανο ήταν περίεργο. Κάτι ανάμεσα σε σάζι, ταμπουρά  σαν αχλαδόσχημο. Και ήταν μοναδικό. Όπως μοναδικός ήταν και ο Γιοβάν Τσαούσης. Είχε, λέει, βάλει στο όργανο αντί για “μάνικο”, ταστιέρα από κανονάκι. Μόνο ο ίδιος μπορούσε να το παίξει. Γι’ αυτό ήταν και ο μοναδικός!  Όταν στην Κρεμμυδαρού, ανάμεσα σε …πιοτά και …λιβάνια …σκάλωνε το μυαλό του και …«παιχνίδιζε» περπατώντας πάνω σε …δρόμους μυστήριους και άγνωστους για τους πολλούς όλοι οι τριγύρω από θαυμασμό κάναν …τουμπεκί. Έπαιζε για πάρτη του και την παρέα του. Ποτέ δεν ανέβηκε σε πάλκο.
Και είχε πει το αμίμητο:» «Δεν θα παίζω εγώ για να χορεύουν οι πουτάνες !...»
Από την Κασταμονή, του Πόντου, μέχρι την Σουλτάνικη αυλή  του Αβδούλ Χαμίτ του Β΄ κι από ’κεί στην Κρεμμυδαρού και τα Λεμονάδικα, όταν σαν παλιός ράφτης …κεντούσε την πενιά με έναν τρόπο περίεργο, γλυκό, ιδιόμορφο, ήταν σαν να κατέβαιναν απ’ τον ουρανό οι …άγγελοι και τον άκουγαν. Κι’ αυτό γιατί ο ίδιος, μόνον αυτός, έπαιζε …αγγέλους! Ο Τσαούς δεν το έπαιζε το όργανο, το …κατάπινε, καθώς διηγόταν αυτοί που τον γνώριζαν. 
Ο Γιοβάνης ήταν …αξία. Για να πιστοποιηθεί για μια ακόμα φορά πως οι  αξίες δενμετριούνται  με τις …φορές, αλλά με την …ένταση! Για πολλούς και σε πολλούς έδωσε πολλά τραγούδια του. Στο όνομά του σώθηκαν μόλις 12. Τα περισσότερα σε στίχους της συντρόφου του, της Αικατερίνης Χαρμουντζή, εμπνευσμένα  από την  Πειραϊκή λαϊκότητα, τα …πάθη και τα λάθη του ρεμπέτικου σιναφιού, …βαφτισμένα μουσικά στο απόλυτο μακάμικο ύφος και στη μαγκιά που ο …παίχτης τη γνώριζε την ήξερε ως …τα μπούνια! Της είχε βγάλει …ακτινογραφία!... 
Άτομο …τριγυρισμένο, πονεμένο, με μιας βουτηγμένο στην πειραιώτικη ρεμπέτικη …μαγκιά, με τον δικό του τρόπο την απεικόνισε ιδιαίτερα στο πιο φημισμένο  «Πέντε μάγκες στον Περαία», που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει παρέα η κουτούκι να μην τραγουδιέται.
Ποιά είναι όμως η ιστορία του συγκεκριμένου τραγουδιού, σε ποιους αναφέρεται, ποιούς αφορά  και ποιοί ήταν αυτοί  οι μάγκες; Όσο κι αν από την παραβολικότητα του συγκεκριμένου τραγουδιού «αντιπροσωπεύονται»  ως τα σήμερα ρεμπετόφιλοι και ρεμπετολάγνοι, ο Τσαούς, γράφοντας το συγκεκριμένο τραγούδι, μια παρέα φαίνεται να είχε στον νου του. Κι αυτή η παρέα, μια αχώριστη παρέα στα μέσα και στα …έξω της μαγκιάς του Πειραιά, ήταν:
 1. Αργύρης Τζώρτζης, περιβόητος σαμανταντζής, λιγομίλητος …παραπαίδι, προστατευόμενος του  μεγαλόμαγκα Νίκου Σκριβάνου, του φόβητρου του Πειραιά. Στέκι του η Πειραϊκή, το Ξαβέρι  και η Τρούμπα.
2.Βαγγέλης Βετούλας, ο μυστήριος. Με σωματοδομή  που φόβιζε και φίλους του ακόμη. Σύχναζε στον Κερατόπυργο(Κερατσίνι_), παλιός …κοντραμπαντζής στο λιμάνι και …νταραβεριντζής στη Δραπετσώνα  και στα Βούρλα.
3. Νίκος Μάθεσης. Κουλουριώτης περίφημος μάγκας  στην αγορά του Πειραιά. Για τον ίδιο φημολογείται ότι σε καυγά και παρεξήγση έχωσε ένα πιρούνι στα …πισινά του Μάρκου του Βαμβακάρη.(;) Βαρύς και εκδικητικός. Όταν δεν γουστάριζε κάποιον, έλεγε:  «Κι αυτουνού, του τά χω …μαζεμένα!». Ο πατέρας του είχε ψαράδικο, αλλά λόγω του χαρακτήρα του ποτέ δεν ταίριασε με την οικογένειά του. Ο περιβόητος τρελάκιας. Τραγούδι: «Ο Νίκος ο Τρελάκιας». Αν. Δελιάς. Είχε φιλοξενηθεί  δύο φορές στη στενή. Τη δεύτερη επειδή …πιστόλισε  τον Στρίγκλα, περιβόητο μάγκα τη Φρεαττύδας. Προρωπικός φίλος, αδελφικός του Κώτσου του Κεφάλα, βαρύμαγκα στην Τρούμπα.
4. Μαρίνος Βογιαντζής. Ο …ταξιτζής. Αχώριστος φίλος του Μάθεση. Μόνιμος στην Τρούμπα και τα Λεμονάδικα. Ογκώδης με παχύ μουστάκι και πάντα δίπλα του τον …Μούργο, τον αγαπημένο του σκύλο.( Αμέτρητες οι φωτό).
5-6. Κώστας και Σωτήρης Περιβόλας. Αδέλφια από τα Βουρλά της Σμύρνης. Χρόνια στην παρανομία, περιβόητοι νταήδες και …μαγαζατόροι. Μάνα τους η Έλλη Τενεκίδου (η περιβόητη «Έλλη που θέλει σκότωμα θέλει καραμανιόλα, γιατί άφησε τον άντρα της και τα παιδιά της όλα…». Γνωστό ρεμπέτικο. (Εδώ η Έλλη αδικείται κατάφωρα από την θεματολογία του τραγουδιού. Η Έλλη δεν άφησε τον άνδρα της. Ο άντρας της  ο Γιάννης ο Περιβόλας την εγκατέλειψε την ίδια, τους δυο γιούς τους και τις τρείς θυγατέρες τους). Ο Κώστας, ήταν μεγαλόσωμο, θηρίο, που όταν τσακώνονταν ρώταγε τον …αντίπαλο τι ζημιά ήθελε πρώτα να του κάνει, από πού …ν’ αρχίσει (να του σπάσει πρώτα, χέρι, κεφάλι ή πλευρά!). Φήμες ήθελαν να σκοτώνεται  πισώπλατα, μπαμπέσικα στην Αγια Σοφιά ή  στα Μανιάτικα του Πειραιά(;). Άλλες να ζει και τελικά να βασανίζεται από τον …κουκουλοφόρο  καταδότη Πλυντζανόπουλο στο  «Μπλόκο της Κοκκινιάς», καταφέρνοντας στο τέλος να διαφύγει, να κρυφτεί και να γλυτώσει την εκτέλεση. Ο Σωτήρης, βαρύς, ιδιότροπος μάγκας, πουλασικλής ήταν αυτός που πιστόλισε κάποιον στη Γέφυρα και για τούτο έκανε φυλακή στην Αίγινα. Αργότερα τα δυο αδέλφια άνοιξαν την…. παραγκοταβέρνα «ΠΕΡΙΒΟΛΑΣ», τον «ΑΣΣΟ»  και το «ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΟ». 
(Γνωστό το τραγούδι: «Πάμε σε κέντρα κοσμικά» ’50. Πόλυ Πάνου):
«…Πάμε στου «Τζίμη του Χονδρού» και στην «Τριάνα»,
στου «Περιβόλα» κι από ’κεί  στην «Μαντουμπάλα»…»
Αυτοί ήταν οι «Πέντε  μάγκες του Περαία» στο τραγούδι του Τσαούση που πάντως δεν ήταν πέντε, αλλά ...έξι και ο σκύλος ο …μούργος επτά!
Κατά πως λέγαν οι παλιοί στον Πειραιά, γι’ αυτούς γράφτηκε το σχετικό τραγούδι. Γι’ αυτά τα …καλόπαιδα. που η αστυνομία τους είχε βγάλει και δεύτερο Βιβλιάριο Καταγραφής Ποινών, αφού το  πρώτο είχε… γεμίσει!. Τόσο καλά παιδιά ήταν!...

Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου