TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018

Πανουργιάς Κοπελιάς


ΠΑΝΟΥΡΓΙΑΣ ΚΟΠΕΛΙΑΣ
Ένας γνήσιος ερμηνευτής των παραδοσιακών δημοτικών μας τραγουδιών
Ένας λεβέντης Ρουμελιώτης που λατρεύει και τιμά τις ρίζες της παράδοσής μας
     
Ας δούμε όμως πως ο ίδιος σκιαγραφεί συνοπτικά την πλούσια αυτοβιογραφία του:
Γεννήθηκα το 1950 στον Μπράλο Φθιώτιδας απέναντι από το ηρωικό χάνι της Γραβιάς και τον Οδυσσέα Ανδρούτσο. Το όνομά μου ΠΑΝΟΥΡΓΙΑΣ έχει γενεαλογικές ρίζες από τον οπλαρχηγό του 1821 Πανουργιά Δουβουνιώτη. Τελείωσα το δημοτικό σχολείο στο Μπράλο και στην κάτω Τιθορέα Λοκρίδας. Τα ακούσματα της δημοτικής παράδοσης τα έμαθα από τους γονείς μου και από τους ντόπιους παλιούς γέροντες και γερόντισσες του Μπράλου αλλά και από τα ντόπια παραδοσιακά πανηγύρια της γύρω περιοχής καθώς και από τους Ραδιοφωνικούς Σταθμούς των Μεσαίων του Ε Ι Ρ και τις ανεπανάληπτες και αξέχαστες παραδοσιακές εκπομπές  «Αντίλαλοι της Ελληνικής Υπαίθρου» του ΜΕΓΑΛΟΥ δασκάλου της Παράδοσης τον αείμνηστο ΣΙΜΩΝΑ ΚΑΡΑ.
1965: Εγκαταστάθηκα με την οικογένεια μου στην Παλιά Κοκκινιά όπου και τελείωσα το εξατάξιο Γυμνάσιο της Παλιάς Κοκκινιάς. Παράλληλα με τα μαθήματα το άκουσμα των δημοτικών τραγουδιών συνεχίζεται και το αυτί γεμίζει και εμπλουτίζεται με Παράδοση. Εδώ αρχίζει και η συλλογή των δίσκων γραμμοφώνου 78 στροφών από το Μοναστηράκι και 45 στροφών από τα δισκοπωλεία και Μοναστηράκι.
1968: στα δεκαοκτώ μου χρόνια τελειώνοντας το πήγαινα στα Νέα ταλέντα του αξέχαστου κομφερασιέ και στιχουργού ΓΙΩΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ ακρόαση με δημοτικό τραγούδι αίτηση στην Ρηγίλης ΕΙΡ στον ΣΙΜΩΝΑ ΚΑΡΑ και την γυναίκα του ΑΓΓΕΛΙΚΗ. Δοκιμαστική ηχογράφηση στους Ραδιοθαλάμους ΖΑΠΠΕΙΟΥ με το Συγκρότημα του Βασίλη Σκαλιώτη.
1969: Τελειώνοντας το Λύκειο της Παλιάς Κοκκινιάς δίνω εξετάσεις στην Ανωτέρα Ηλεκτρονικών, παίρνω το πτυχίο και είμαι φανταράκι στις Διαβιβάσεις το 1972/1974. Το άκουσμα και ο εμπλουτισμός της Παράδοσης συνεχίζεται με κέφι και μεράκι.
1973/1974: φανταράκι στην Καστοριά συντροφιά με το ραδιοφωνάκι των μεσαίων ακούγοντας δημοτικά τραγούδια και περίμενα την Χαρούμενη Κυριακή στο ΚΨΜ στην τηλεόραση  ΕΡΤ την εκπομπή με τον αγαπητό μου φίλο της Παράδοσης ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΥΛΩΝΑ. φίλος στην καρδιά μου χωρίς να τον γνωρίζω από κοντά, μόνο στο γυαλί.
1974: Τον Φλεβάρη απολύθηκα από το στρατό αλλά πριν είχα δώσει εξετάσεις στην ΕΡΤ και το Μάρτιο 1974 είμαι πλέον τεχνικός  ήχου στα STUDIO συνέχειας προγράμματος Α.Β.Γ. Βραχέων. Εκεί λοιπόν είχα την τύχη να γνωρίσω  από πολύ κοντά τον μεγάλο ΟΓΚΟΛΙΘΟ της Παράδοσης ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΥΛΩΝΑ και συνεργάστηκα μαζί του στην χορωδία του, έχοντας δίπλα μου τα μήλα κάτω από την μηλιά, το δεύτερο ογκόλιθο στην Παράδοση, τότε μικρός, νέος των 18 χρόνων και τώρα καλός μου φίλος ο δυναμικός γιος τού ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ και η υπέροχη γλυκιά ΠΕΠΥ ΜΥΛΩΝΑ.
1975: φεύγοντας από το ΕΙΡ είμαι πλέον τεχνικός στον ΟΤΕ και σε όλους τους πολιτιστικούς συλλόγους με διάφορα αξιόλογα κλαρίνα και μουσικούς και φυσικά στις εκπολιτιστικές εκδηλώσεις της Λέσχης Προσωπικού ΟΤΕ.         
1978: «ΝΑ Η ΕΥΚΑΙΡΙΑ» εκπομπή της ΕΡΤ, λαμβάνω μέρος με δημοτικό τραγούδι και στη συνέχεια ηχογράφησα την πρώτη μου κασέτα με δημοτικά τραγούδια με το βιολί του Γιώργου Κόρου. Ακολουθούν 4 δίσκοι βινυλίου LP με δημοτικά και ηρωικά του 1821 με το κλαρίνο τού Κυριάκου Κωστούλα. Συνεργάστηκα με αξιόλογους μουσικούς κλαρινίστες οργανοπαίχτες και τραγουδιστές.
1979/1980: Τραγουδώντας στην ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ με την ορχήστρα του αείμνηστου μαέστρου Ζαχαρία Τσίχλα.
1980/1990: Ηχογράφησα παραδοσιακές εκπομπές στο Ραδιοφωνικό Σταθμό ΠΑΤΡΩΝ με παραδοσιακή δημοτική κομπανία, μεταξύ αυτών και ο καλός μου αξιόλογος φίλος και συνάδελφος, δεξιοτέχνης στο τουμπερλέκι, τώρα καλλιτεχνικός διευθυντής και συνεργάτης του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΥΛΩΝΑ στη ΒΟΥΛΗ ΤV.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, συνεργασία με αξιόλογα ονόματα της δημοτικής Παράδοσης, Λάμπρος Παπαθανασίου, υπέροχος τραγουδιστής, μου έμαθε αρκετά μυστικά στην τέχνη και την έκφραση της ερμηνείας του δημοτικού τραγουδιού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΣ, παραδοσιακός ερμηνευτής, κοντά του στο κέντρο ΚΗΠΟΣ στα Νέα Λιόσια για αρκετά χρόνια έμαθα και διδάχθηκα πολλά.
ΜΑΡΙΑΝΑ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, δίπλα της στην Αίγλη Ζαππείου.
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΑΡΗΣ, ένα από τα σπάνια παραδοσιακά κλαρίνα και τέλειος στη φλογέρα, για αρκετά χρόνια συνεργασία και γειτόνοι στα Νέα Λιόσια.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΤΖΗΣ, το μεγάλο κλαρίνο, σε αρκετές εκδηλώσεις μαζί του. Και άλλοι μουσικοί πέρασαν από το δρόμο μου: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΡΟΣ. ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΤΡΑΚΟΣ. ΚΩΣΤΑΣ ΠΙΤΣΟΣ. ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΤΑΣΟΣ. ΑΛΕΚΟΣ ΑΡΑΠΑΚΗΣ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΛΑΠΑΔΩΡΑΣ. ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ. ΜΑΘΙΟΣ ΜΠΑΛΑΜΠΑΝΗΣ. ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΡΟΛΑΣ. ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΥΒΑΣ. ΜΠΑΜΠΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ. ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΣ. ΘΑΝΟΣ ΤΟΥΡΛΑΣ. ΜΙΜΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ. ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΝΤΟΥΡΛΑΣ. ΙΑΚΩΒΟΣ ΗΛΙΑΣ. ΝΙΚΟΣ ΣΑΛΕΑΣ. ΗΛΙΑΣ ΤΣΙΑΚΑΣ. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ. ΝΙΚΟΣ ΦΡΟΝΗΜΟΣ και άλλοι/και άλλοι...        1992: Μετά από 30 χρόνια στην Αθήνα είμαι πλέον στη Λαμία στον ΟΤΕ και η παράδοση συνεχίζεται στους Συλλόγους και τα Πανηγύρια.
2006: Συνταξιούχος πλέον και οι δραστηριότητες και το μεράκι για την Παράδοση δε σταματούν, συνεχίζονται δυναμικά μέχρι σήμερα. Να μ’ έχει καλά ο Παντοδύναμος Θεός εμένα, την γυναίκα μου, τα τρία μου παιδιά και το μικρό μου εγγονό των 4άρων  χρόνων ΑΡΗ, αλλά και όλον τον κόσμο.  Και ειδικά τους φίλους μου που σώζουν, διατηρούν και προβάλλουν τη ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ.                                           
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΘΕΡΜΑ...ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ 

Ακολουθούν επιλεγμένες φωτογραφίες από το f/b ΠΑΝΟΥΡΓΙΑΣ ΚΟΠΕΛΙΑΣ:

Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου
Παρατήρηση: Ευχαριστώ θερμά τον καλό φίλο Πανουργιά Κοπελιά που ανταποκρίθηκε άμεσα στο κάλεσμά μου να γίνει μια μικρή αναφορά στην αξιόλογη σταδιοδρομία του, ώστε να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι ένα δοξασμένο φάσμα των παραδοσιακών μας Δημοτικών τραγουδιών.



Δεν υπάρχουν σχόλια: