Η ασπίδα του Αχιλλέα
[Ένα έργο τέχνης και ποίησης]
Του Λεωνίδα
Ιωάννου Καρφή, Αντιστρατήγου, ε.α.
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΑΣΠΙΔΑΣ
Ο
Αχιλλέας, βασιλιάς της Φθίας και
αρχηγός των Μυρμιδόνων στον τρωικό πόλεμο, ήταν
ο ήρωας που ενσάρκωνε τα ιδεώδη της πολεμικής αρετής
και της απαράμιλλης τόλμης. Δεύτερος
στην ιεραρχία των πρωταγωνιστών της εκστρατείας, μετά τον Αρχιστράτηγο
Αγαμέμνονα, είχε το βάρος της διεξαγωγής του πολέμου.
Στην
κατασκευή των όπλων του
Αχιλλέα πρωτοστάτησε η μάνα
του, η θεά Θέτιδα. Πήγε στον Όλυμπο, στο
εργαστήρι του Θεού της φωτιάς και της χαλκευτικής Ήφαιστου,
όπου κατασκευάζονταν τα
όπλα των ηρώων και
παρακάλεσε τον Ήφαιστο, να κατασκευάσει ο ίδιος τα όπλα του Αχιλλέα.
Ο Θεός
Ήφαιστος άκουσε τις ικεσίες της θεάς
Θέτιδας και κατασκεύασε αρμάτα
ατίμητη και θαυμαστή κατάλληλη για τους
σκοπούς του πολέμου και την προστασία του Αχιλλέα. Η Θέτιδα άρπαξε την
ασπίδα και χωρίς καθυστέρηση επέστρεψε
στη Φθία και την παρέδωσε
στον Αχιλλέα.
ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΣΠΙΔΑΣ
Ο Όμηρος, στην Ιλιάδα του, περιγράφει με
λεπτομέρειες την ασπίδα του Αχιλλέα. Ήταν μεταλλική, κυκλική και
μεγάλη και είχε πέντε ομόκεντρους και επάλληλους
κύκλους. Οι δύο κύκλοι στο κέντρο
ήταν από μόλυβδο, ο τρίτος από
χρυσό και οι άλλοι
δύο στην περιφέρεια από
χαλκό.
Οι
κύκλοι ήταν διακοσμημένοι με δύο
παραστάσεις, μία στο κέντρο της ασπίδας και η άλλη στην
περιφέρειά της, που
περιελάμβαναν κοσμικά θέματα. Η
παράσταση στο κέντρο ήταν ένας δίσκος με
τη γη και τη θάλασσα και η παράσταση
στην περιφέρεια παρίστανε τον έναστρο ουρανό.
ΟΙ ΣΚΗΝΕΣ ΤΗΣ ΑΣΠΙΔΑΣ
Ανάμεσα στους πέντε μεγάλους κύκλους υπήρχαν
άλλοι τέσσερις μικρότεροι κύκλοι, που περιελάμβαναν εννέα
συνολικά σκηνές με
θέματα από τον πόλεμο και από την
κοινωνική και αγροτική ζωή των Ελλήνων,
κατά Μυκηναϊκή περίοδο, τον 11ο π.χ. αιώνα.
Η 1η και 2η σκηνή
είχαν θέματα από
γάμο και δίκη,
που αποτελούν τους βασικότερους
θεσμούς, για την διατήρηση και προαγωγή
της ιδιωτικής και
δημόσιας ζωής μιας πόλης.
Η 3η σκηνή είχε
θέματα από μια πολιορκημένη πόλη
(πολιορκία, διαπραγματεύσεις, έξοδο
πολιορκημένων, ενέδρα, επιδρομές, μάχες)
και από ένα πολεμιστή σε ώρα
μάχης (σωτηρία, τραυματισμός και
θάνατος).
Η 4η, 5η και 6η
σκηνή είχαν θέματα
από γεωργικές ασχολίες (όργωμα, θερισμός, τρύγος) και αντίστοιχα στιγμιότυπα (κρασί για τους
γεωργούς, γεύμα για τους θεριστές και τραγούδι από τους τρυγητές).
Η 7η και 8η σκηνή
είχαν θέματα από κτηνοτροφικές ασχολίες (κοπάδι
βοδιών κοντά στο ποτάμι και
κοπάδια προβάτων σε λιβάδια, κοντά σε
στάνες).
Η 9η σκηνή
είχε θέματα από χορούς
μετά από εργασία ή σε γιορτές.
ΑΣΠΙΔΑ, ΕΡΓΟ ΘΕΪΚΟ
Η
ασπίδα του Αχιλλέα ήταν ένα θεϊκό
έργο, που παρίστανε, με βάση τις αρχές
της αντίθεσης και της συμμετρίας, τα κυριότερα
γεγονότα από τη ζωή
των Ελλήνων, κατά τους Μυκηναϊκούς χρόνους. Είναι ένα από τα
ανεπανάληπτα δημιουργήματα του Θεού
Ήφαιστου και ανήκει στην ιστορία της τέχνης, της ποίησης και του ελληνικού πολιτισμού.
Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου