TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015

Αρχαίο αγγείο με παράσταση Αχιλλέως-'Εκτορος

Αρχαία κάλπι με την  μονομαχία Αχιλλέως και Έκτορος επωλήθη σε δημοπρασία στην Γερμανία!
Γράφει ο συγγραφέας Γιώργος Λεκάκης, www.lekakis.com
 
Μια κάλπι (αττικού τύπου) με θέμα τον Αχιλλέα να σκοτώνει τον Έκτορα, αριστούργημα αρχαίας ελληνικής τέχνης, επωλήθη (παρανόμως) προσφάτως σε δημοπρασία αρχαίων ελληνικών αντικειμένων τέχνης, από την κεντρική γκαλερί του Μονάχου «Gorny & Mosch».
Η ερυθρόμορφος κάλπι ήταν των αρχών του 5ου αι. π.Χ.  Είχε ύψος 31,2 εκατ., άνοιγμα στομίου 13,4 εκατ. και περίμετρο βάσεως 12,4 εκατ. Ως προς την χρήση της ήταν, μάλλον, υδρία (δηλ. για μεταφορά και φύλαξη ύδατος).
Στο χείλος και κάτω από το πλαίσιο της εικόνας, έφερε αυγόσχημη διακόσμηση.
Σημασία όμως έχει η κύρια σκηνή: Σε αυτήν εικονίζεται μια μονομαχία δύο οπλισμένων πολεμιστών, που φορούν κράνος με κορυθαλία (χαλκιδικού τύπου), δερμάτινη πανοπλία με πτερύγια, πάνω από χιτώνα, κνημίδες και ασπίδες. Ο μονομάχος στ’ αριστερά επιτίθεται με το σπαθί του και ρίχνει στο έδαφος τον μονομάχο στα δεξιά της παραστάσεως. Η σκηνή μοιάζει με την μονομαχία του Αχιλλέως με τον Έκτορα. Πάνω από την ασπίδα του αριστερού πολεμιστού διαβάζουμε «ΗΟ ΠΑΙΣ ΚΑΛΟΣ» (= Ο παις καλός). Αξίζει να αναφερθεί πως το επίθετο «καλός» ήταν σύνηθες στα αττικά αγγεία του 6ου-4ου αι. π.Χ., συνόδευε τόσο ανδρικά όσο και γυναικεία πρόσωπα, και είχε την έννοια του «όμορφου», του «ωραίου» (βλ. Όμηρο).  

Τόσο, που και μόνον η αναγνώριση της επιγραφής θεωρείται αρκετή για να χρονολογήσει το αγγείο που την φέρει στην παραπάνω περίοδο! Πολλάκις το «καλός» συνοδευόταν και από το όνομα του νέου ή του ήρωος του αγγείου. Έτσι μαθαίνουμε για πολλά ονόματα της αθηναϊκής κοινωνίας της εποχής (Λέαγρος, Ιπποδάμας, Καλλιστάνθης, κ.ά.). Έτσι σώζονται 200 αθηναϊκά ονόματα, ενώ τα αγγεία με την παραπάνω επιγραφή, που γνωρίζουμε επίσημα και νόμιμα, είναι περίπου 700, εκ των οποίων τα 25 συνοδεύουν γυναίκες. Η επιγραφή, λόγω κακής μεταφράσεως, από αλλοδαπούς μελετητές, έχει λάβει και ερωτικό υπονοούμενο ομοφυλοφιλίας, ενώ όπως φαίνεται στο αγγείο δεν έχει καμμιά σχέση με κάτι τέτοιο…
Στο πίσω μέρος του αγγείου, υπάρχει ένα φωτεινό σημείο, με την μορφή ημισέληνου.
Το αγγείο είχε θραύσματα και «απεκαταστάθη επιδέξια», είπαν οι πωλητές! Ενώ διακρίνονταν οι γραμμές θραύσεώς του… Η δημοπρασία ξεκίνησε από 15.000 ευρώ…
Οι δημοπράτες είπαν ότι η προέλευσίς του είναι από την συλλογή «W.F.» (;), από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, που αποκτήθηκε κατά την δεκαετία του 1980!
Αλήθεια, το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού πού είναι και τι κάνει για όλην αυτήν την λεηλασία και τον διασυρμό του ελληνικού πολιτισμού, στα «σαλόνια» της Ευρώπης και της Αμερικής;
Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου



Δεν υπάρχουν σχόλια: