TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Τετάρτη 24 Αυγούστου 2016

Αρχαία γεφύρια της Δυτικής Φθιώτιδας (1)

Σε αρχαία γεφύρια της Δυτικής Φθιώτιδας (1), στον Δικαστριώτη…
Νίκος Δ. Παπαδιονυσίου
Στο αναπαλαιωμένο γεφύρι στον Δικαστριώτη, παραπόταμο του Παλαιοκαστρίτη Σπερχειού που με τον Καψιώτη Σπερχειό στα Διπόταμα του σμίγουν στον Σπερχειό, μαζί και ο νερόμυλος..
Πριν μερικά χρόνια βρήκα στις παλιές οικογενειακές μου φωτογραφίες την παραπάνω ασπρόμαυρη φωτογραφία των εφηβικών μου χρόνων, του 1958, στην οποία εικονίζομαι σαν «κατσαπλιάς» όπως μου είχαν τότε πει πολύ κοντινοί μου. Ήμουν πάνω σε κάποιο εντελώς πρόχειρο ξύλινο γεφυράκι από κορμούς από πλατάνια, ασφαλέστερο καθώς φαίνεται από το πίσω μου αρχαίο πέτρινο. Αυτό, στην πεζοπορία μας από τον γενέθλιο τόπο μου, την Μεγάλη Κάψη για Παλαιόκαστρο μέσω Μερκάδας, όπως έγραψα τότε πίσω της. Με φωτογράφησε ο συγχωριανός παιδικός φίλος και συνταξιδιώτης μου Βαγγέλης Διπλάρης, δυο- τρία χρόνια μεγαλύτερός μου, γνώστης της περιοχής και πορείας μας.
Έχοντας περάσει τα χρόνια, άρχισα να προβληματίζομαι για το ποιο γεφύρι ήταν και σε ποια κατάσταση να ήταν σήμερα. Όποιον συγχωριανό ρώτησα, το αγνοούσε ή το είχε λησμονήσει. Ταυτόχρονα μου ξύπνησε την επιθυμία να επισκεφτώ όσα μπορώ περισσότερα παρόμοια αρχαία γεφύρια, εποχών που οι διαδρομές από χωριό σε χωριό ήσαν μόνο από μονοπάτια που σήμερα απερπάτητα έχουν χορταριάσει, αναδασωθεί και κλείσει..
Έτσι, και επειδή «ουκέτι καιρός», από πέρυσι τον Αύγουστο του 2015, άρχισα την αναζήτηση. Πολύτιμος βοηθός ο Μεσαιοκαψιώτης φίλος, φιλόλογος και σημαντικός γνώστης των τόπων μας Νίκος Παπαηρακλής. Πρώτη επίσκεψή μας στο γεφύρι Μουτζουράκη. Κείμενό μου και φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν από τον φίλο, δάσκαλο και λογοτέχνη Τάκη Ευθυμίου στο Blog Φθιωτικός Τυμφρηστός με το link:
Στο γεφύρι Μουτζουράκη στον Καψιώτη Σπερχειό

Δεύτερη επίσκεψη, εφέτος 1η Αυγούστου 2016, στο αναπαλαιωμένο γεφύρι στον Δικαστριώτη, παραπόταμο του Παλαιοκαστρίτη Σπερχειού, που με τον Καψιώτη Σπερχειό στα Διπόταμα έξω απ΄ τον Άη Γιώργη, σμίγουν στον Σπερχειό.
Βρίσκεται στον δρόμο από τα Διπόταμα του δρόμου Λαμία- Καρπενήσι, έξω από τον Άη Γιώργη, προς και λίγο πριν από το Δίκαστρο, κλπ χωριά..
Το αναπαλαιωμένο γεφύρι του Δικαστριώτη, πριν το Δίκαστρο, 
σ΄ ένα μαγευτικό πλατανόδασος...
Από το πλατανόδασος του γεφυριού και βρύση του
πάνω σε κορμό γηραλέου πλάτανου...
Ο αναπαλαιωμένος νερόμυλος στον Δικαστριώτη...

Ο νερόμυλος, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, είχε και έχει ξύλινο βαγένι τροφοδοσίας του μύλου με το νερό. Μια ξύλινη όρθια φτερωτή που κινούσε ένα ζευγάρι μυλόπετρες, σύμφωνα με προφορικές πληροφορίες. Γραπτές δεν μπόρεσα να βρω, ούτε για την χρονολογία κατασκευής του και πρώτης λειτουργίας του. Διακρίνεται επίσης, κάτω από το μεγάλο παραθύρι του κτίσματος, η κατασκευή για την έξοδο του νερού και επιστροφής του στο ποτάμι.
06.08.2016
Επιμέλεια-Ανάρτηση; Τάκης Ευθυμίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: