TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2017

Η μεταλλοπλαστική τέχνη



Η ΜΕΤΑΛΛΟΠΛΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
[Του Παναγιώτη Δημάκη Υπεύθυνου του Ιστορικού Αρχείου Δήμου Αμφίκλειας-Ελάτειας]
Η Μεταλλοπλαστική τέχνη στήν αρχαία Φωκίδα. Χάλκινο Ίππάριο Γεωμετρικών χρόνων, αφιέρωμα στό Ιερό τής Αθηνάς Κραναίας, παρά τήν Ελάτεια.( Εθν.Αρχ.Μουσείο Π.Α.Ι.Θ.Π.Α./ ΤΑΠ ). Οι ίπποι τα γεωμετρικά χρόνια, ελατρεύοντο, ώς αφιερώματα και ιερά αναθήματα στον Ιππομέδοντα Ποσειδώνα, πού ήρχε και τών υδάτων και σεισμών, όπως η επιγραφή επί λίθου, αριστερά τών εισερχομένω, στο κλιμακοστάσιο τής Αρχαιολογικής Συλλογής Ελατείας. Το Ιερό ιδρυμένο επί κορυφής, Β.Α. εφάπτεται με τα διασφάξ, κρημνώδη βραχοσχήματα, καταποντίσματα τού Λαζού, πού υπενθυμίζουν το σεισμικο ρήγμα τού Καλλιδρόμου Όρους, ενεργό και σήμερα. Οι αρχαίοι κάτοικοι εσέβοντο, ώς ιερά τα σημεία αυτά, θυρίδες ενός Κάτω κόσμου και τούς απέδιδαν τιμές.
Εκκαμινεύσεις χαλκού έχουν ευρεθεί στην χώρα τής Ελάτειας αλλά όχι εργαστήρια. Άλλωστε οι καλλιτεχνικοί δημιουργοί, όπως και τώρα, αλλά και διαχρονικά, παρέμεναν στα μεγάλα κέντρα, από όπου περιήρχοντο τις περιφερειακές πόλεις, εξασφαλίζοντας πελατεία και παραγγελίες. Οι μυθικοί δαίμονες Τελχίνες, κατασκευαστές τού δρεπανίου, με το οποίο ευνούχισε ο Κρόνος, τον Ουρανό, θεωρούνται οι εφευρέτες τής μεταλλουργίας και μεταλλοτεχνίας. Αυτό δεν άλλαξε και η τακτική παρέμεινε. Ειναι τύχη αγαθή, πού η πρόνοια κάποτε λειτουργεί, σώζοντας τα πολύτιμα αυτά τέχνεργα, πού απογειώνουν τήν Arte povera, από τα χυτήρια και τα μπάζα. Έτσι η παρουσία τέτοιων αντικειμένων, στα νεώτερα χρόνια, είναι δείκτης τού βιοτικού επιπέδου. αλλά και προσωπικών επιλογών, που προσδιορίζουν, αυτό πού μπορούμε, να αποκαλέσουμε κουλτούρα ζωής. Αποτελεί δε εκτός από καλαίσθητο και δείγμα συνέχειας και συνέπειας χιλιετιών.

Σιδερένιο στήριγμα από πατζούρι παραθύρου. Περίτεχνη λεπτοτεχνική εργασία σε σίδηρο, εμπλουτισμένης με λαϊκά στοιχεία βυζαντινών αναμνήσεων, με χαράξεις και επίστεψη από δύο αντικριστά πουλιά. Από το Δραχμάνι, κατεδαφισμενη οικία Πεπόνα-Σαντά.
Σιδερένιος γάτζος μάλλον από στατέρι, το παλαιό εργαλείο ζυγίσματος, απαραίτητο στα παλαιά νοικοκυριά και αγροτικά κατώγια και εγκαταστάσεις.
Χαλκείς ή χαλκιάδες αργότερα οι μύστες και γνώστες τέχνης και τεχνικών, πλάστες και δημιουργοί.

Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: