TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Σάββατο 9 Απριλίου 2022

Τα τέμπλεα του Στέλιου Υφαντή και ο Παύλος Μαρίνος

"Τα τέμπλεα του λεπτουργού Στέλιου Υφαντή" κι ο αγαπημένος

φίλος και συνάδελφος Παύλος Μαρίνος που μας λείπει…

 

Για να φωτογραφίσω ένα από τα 34 τέμπλα που κατασκεύασε στη Ρούμελη ο παππούς μου, πατέρας της μητέρας μου, Αγραφιώτης Στέλιος Υφαντής είχα προγραμματίσει εκδρομή για την Μυρίκη Ευρυτανίας. Στις 25 Απρίλη ΄15, αφού επισκεφτήκαμε τον γενέθλιο τόπο μου, την Μεγάλη Κάψη, ανηφορίσαμε για Καρπενήσι και Μυρίκη, περίπου 7 km απ΄ αυτό. Η Μυρίκη, στα 1.100m, υπάγεται σήμερα στο Δήμο Καρπενησίου. Είχε ονομασία Μικρό Καστράκι. Αργότερα ονομάστηκε Μυρίση, επειδή η περιοχή ευωδίαζε από τις πολλές μηλιές. Έτσι την αποκαλεί και ο Στέλιος Υφαντής στη χειρόγραφη κατάσταση έργων του που μου έχει παραδώσει. Την ονομασία Μυρίκη της έδωσαν το 1927, αργότερα από την χρονολογία που κατασκεύασε το τέμπλο της, το 1900. «Ενδιαφέρουσα είναι η εκκλησιά του Αγίου Γεωργίου του 1898 με το θαυμάσιο τέμπλο από ολοσκάλιστο ξύλο καρυδιάς, έργο του λαϊκού ξυλογλύπτη και λεπτουργού Στέλιου Υφαντή (1900), σύμφωνα με παλιά παραπομπή στο διαδίκτυο». Αύγουστο του 1823 το χωριό πυρπολήθηκε από τον Μουσταή πασά. Αύγουστο ΄44, οι Γερμανοί σκότωσαν τρεις κατοίκους. Στο χωριό δεν βρήκα κατοίκους λόγω εποχής, οι περισσότεροι έχουν από χρόνια εγκατασταθεί στον Προφήτη Ηλία (Ξηριά) και σε περιοχή του Αγρινίου. Έτσι δεν βρήκα και ...κλειδοκράτορα της εκκλησιάς. 

Το Βελούχι από την είσοδο στη Μυρίση και το Καρπενήσι από ψηλά!...

Γνώριζα από τον ίδιο ότι ο Παύλος ή ένας γιος του είχαν κάνει σπίτι στη Μυρίση. Μπαίνοντας σχεδόν στο χωριό. Δεν χρειάστηκε να ψάξω να το βρω. Μας σταμάτησε ένα όμορφο ξυλόσπιτο από κορμούς δεξιά του δρόμου και μάλιστα δεν χρειάστηκε ν΄ αναρωτηθώ για τον ιδιοκτήτη του, καθώς μια πινακίδα : Φλύσχης με ενημέρωνε πλήρως και με υψόμετρο. Υπέροχη η θέση του με τα αγαπημένα του βουνά ένθεν κι ένθεν, το Βελούχι από την μια με το Καρπενήσι χαμηλά και την Χελιδόνα από την άλλη της οροσειράς της Πίνδου.. Πολλές φορές μου ζήτησε ο Παύλος ν΄ ανταμώσουμε στα μέρη αυτά και να πάμε και σε περιοχές που αγνοούσε, πράγμα που δεν κατέστη τελικά δυνατόν λόγω διαφορετικών εποχών ανόδου μας στους γενέθλιους τόπους μου, εγώ με την για +8 χρόνια με πρώτη ευκαιρία ενασχόλησή μου με τα τέμπλα κλπ. καρυδένια εκκλησιαστικά του παππού μου, ο Παύλος με τις ανά τον κόσμο αποστολές του με την Word Bank και τα πολλά άλλα διδακτικά δικά του.

Κάτι που δεν γνώριζα τότε, ούτε είχα ρωτήσει γι΄ αυτό τον φίλο μας καθώς το πληροφορήθηκα μετά τον άδικο χαμό του τον περασμένο Οκτώβρη του 2021, από το διαδίκτυο σε τυχαία έρευνά μου περί άλλα, ιστορικά, συγκεκριμένα για την ανατίναξη της γέφυρας του Γοργοποτάμου και λεπτομέρειες για τους συμμετάσχοντες στην επιχείρηση, ήταν ότι θείος του, ο Θέμης Μαρίνος, αξιωματικός του Πυροβολικού του Ελληνικού Στρατού και αλεξιπτωτιστής στη Μέση Ανατολή, ήταν ο μοναδικός ‘Έλληνας που έπεσε με το αλεξίπτωτό του με τους γνωστούς μας Άγγλους, αυτός στη Μυρίση (!) και ενώθηκε με τους Άγγλους σαμποτέρ και την Ε.Α. ώστε να πραγματοποιήσουν τον άθλο. Αποκαλώ θείο του τον Θέμη Μαρίνο γιατί δεν βρίσκω τυχαία την εκλογή της θέσης του σπιτιού του Παύλου στη Μυρίση, η ηλικία του Θέμη ήταν κοντινή αυτής του καθηγητή Γιώργου Μαρίνου, πατέρα του Παύλου όπως και η καταγωγή του είναι από το ίδιο νησί του Ιονίου.. Αστόχησα όμως στην αποστολή μου.. Η έλλειψη παπά, η απροθυμία των δύσπιστων ή κουτοπόνηρων για τις προθέσεις μου κλειδοκρατόρων που πιθανά πιστεύουν ή όπως οι ίδιοι μου είπαν ότι θέλω να φωτογραφίσω ώστε να προσδιορίσω τίποτε αξίας στην εκκλησιά τους και να επανέλθω να τ΄ αφαιρέσω και αυτό παρά την επίδειξη από μέρους μου και συνοδών φίλων κάθε νόμιμου αποδεικτικού στοιχείου. Επίσης η έλλειψη κλειδοκρατόρων, με έκαναν συνήθως ν΄ αποτυγχάνω στις ανάλογες προσπάθειές μου. Συνέχισα όμως με πείσμα και ολοκλήρωσα, για να μείνει γνωστό το έργο του παππού μου που από μετριοφροσύνη, κάνοντας λάθος, δεν υπόγραφε τα έργα του.

Από το 3σέλιδο σημείωμα του παππού μου με τα έργα του σε 60 εκκλησιές της Ευρυτανίας, Φθιώτιδας, Ναυπακτίας και Βοιωτίας.. Στην περίπτωση όμως της Μυρίκης υπήρξα τυχερός. Ο αγαπητός μου φίλος, πρώην συσπουδαστής, σύντροφος σε εκπαιδευτικό μας ταξίδι με την I.A.E.S.T.E. στην Αγγλία και λαμπρός επιστήμονας, Παύλος Μαρίνος, ομότιμος καθηγητής του Ε.Μ.Π. και λοιπών Πανεπιστημίων του κόσμου μας, με περγαμηνές που γεμίζουν σελίδες, πρώην λάτρης των περιοχών μας, σύμβουλος της Word Bank, συχνός επισκέπτης και κάτοικος Μυρίκης, γνωρίζοντας την προσπάθειά μου, φρόντισε και μου έστειλε φωτογραφίες με το κινητό του από το τέμπλο του παππού μου επιστρατεύοντας τον επίτροπο του χωριού.. 

Είναι οι παραπάνω από το υπέροχο τέμπλο…Τον ευχαριστώ!

 

Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου

 

1 σχόλιο:

Νίκος Παπαδιονυσίου είπε...

Στο διαδίκτυο μπορούν οι σπάνιοι ενδιαφερόμενοι περί τα σύγχρονα ιστορικά να βρουν βίντεο του Θέμη Μαρίνου, σημαντικού σε έκταση, όπου διηγείται τα του σαμποτάζ στη γέφυρα του Γοργοποτάμου με ακρίβεια και την πτώση του με αλεξίπτωτο στη Μυρίση ερχόμενος από Μέση Ανατολή..

Ν.Παπ